- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

با تلاش محققان ایرانی شناسایی شد: اساس پروتئینی ناباروری در مبتلایان سندرم تخمدان پرکیست

محققان ایرانی در پژوهشی مشترک موفق به شناسایی عامل بسیاری از اختلالات اندومتری منجر به ناباروری در مبتلایان به سندرم تخمدان پرکیست شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سندرم تخمدان پرکیست یکی از علل ناباروری در زنان است. یکی از سوالات در خصوص این بیماری، اساس پروتئینی است که باعث بروز ناباروری در زنان مبتلا می‌شود. به منظور پاسخ به این سوال، دکتر افلاطونیان، مهناز اشرفی، سارا طالع احمد، مهدی میرزایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه مک کوراری استرالیا، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن تفاوت‌های بیان پروتئین در اندومتر (لایه داخلی رحم) مبتلا به سندرم تخمدان پرکیست و اندومتر سالم با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی مشخص شد.

بررسی پروتئینی اندومتر سالم و پرکیست در فاز تقسیمی (دو یا سه روز پیش از تخمک‌گذاری، شش نمونه) و فاز تخمک‌گذاری (سه تا پنج روز پس از تخمک‌گذاری، شش نمونه)، انجام گرفت و داده‌های حاصل بر اساس منابع بیوانفورماتیک دسته بندی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Reproductive Biomedicine Online به چاپ رسیده است، نشان داد، بیش از ۸۰۳ نقطه پروتئینی مربوط به تولید مثل روی ژل‌های آزمایشی تشخیص داده شد که ۱۵۰ تای آن مربوط به تفاوت در اندومتر سالم و پرکیست در فاز تقسیم و تخمک‌گذاری بود. بررسی مس اسپکتروفوتومتری، ۷۰ پروتئین از این ۱۵۰ نقطه تشخیص داد. چهار پروتئین از این ۷۰ تا با روش‌های وسترن بلات و ایمنوهیستوکمیستری شناسایی شدند (پروتئین ۳-۳-۱۴، آنکسین آ۵، سرپینا۱ و چپیرون D). به منظور تأیید این تفاوت، بیان ژنی این پروتئین‌ها نیز بررسی و مقایسه شد. مشخص شده است که این پروتئین‌ها در مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی (آپاپتوز)، استرس اکسیداتیو، التهاب و اسکلت سلولی نقش دارند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، فعالیت پروتئین‌های شناسایی شده نقش مهمی در باروری یا ناباروری دارند. این پژوهش احتمالا علت بسیاری از اختلالات اندومتر را که منجر به بروز ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پرکیست می‌شود، مشخص کرده است.

انتهای پیام