جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کمک صندوق حمایت از پژوهشگران به ثبت بین المللی اختراعات

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38265
چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 15:17

کمک صندوق حمایت از پژوهشگران به ثبت بین المللی اختراعات

کارگروه ثبت اختراع صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در آخرین جلسه خود حمایت از ثبت بین المللی ۹ اختراع را تایید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مخابرات، داروسازی، علوم زیستی، تجهیزات پزشکی، مکانیک، مهندسی سازه و مهندسی خاک از جمله حوزه‌های این اختراعات است. کمک به تامین هزینه‌های ثبت بین‌المللی اختراعات، ترویج و ارتقای فرهنگ ثبت دستاوردهای تحقیقات و پژوهش‌های استادان، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی داخل و خارج، کمک به اجرایی‌شدن سیاست تبدیل دانش به ثروت و تجاری‌سازی اختراع‌ها، کمک به ارتقای جایگاه ایران در بین کشورهای دارای ثبت اختراع‌ها و توسعه فعالیت‌های حمایتی صندوق در راستای اهداف و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور از جمله اهدافی است که این کارگروه دنبال می‌کند. شخصی که برای نخستین بار محصولی یا فرآیندی را اختراع می‌کند، با داشتن شرایطی می‌تواند از حمایت صندوق بهره‌مند شود. ایجاد اختراع باید برای نخستین بار در جهان، دارا بودن ابتکار و کاربرد صنعتی از جمله این شروط است.

ثبت بین‌المللی اختراع اهمیت بسیاری دارد؛ یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آنها است. از این رو نظام‌‏های مالکیت فکری و به‌ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاوردها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است.

بی‌توجهی نسبت به  قوانین مالکیت فکری در بازار بین‌الملل می‌تواند خسارات زیادی را از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود. فعالیت‌های این کارگروه نیز در راستای حفاظت از حقوق مالکیت فکری است و تاکنون ۳۷۱ اختراع از پژوهشگران ایرانی برای ثبت بین‌المللی حمایت شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

ابداع روشی جدید برای جلوگیری از یخ‌زدگی انگشتان

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از لحاظ تعداد اختراعات معرفی شدند/ دانشگاه نفت عربستان در رتبه چهارم دنیا!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها