- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی غرب آسیا در ایران به بهره برداری رسید

اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی منطقه با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران با عقد قرارداد مشترک برای تولید انبوه سلول با مصارف بالینی بین یک شرکت دارویی  داخلی وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان سرمایه گذار و پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی به عنوان دارنده دانش فنی، شرکت تک سل فارمد به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در حوزه تولید صنعتی محصولات و فرآورده های سلولی در بهمن ماه سال ۹۲ تاسیس شد.

 از اهداف تاسیس این شرکت می توان به تولید انبوه سلول، تجاری سازی محصولات سلولی، ژن درمانی و مهندسی بافت، همکاری با مراکز و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی برای توسعه محصولات جدید و حرکت به سوی صادرات فناوری اشاره کرد.
 در حال حاضر این مجموعه با ساخت اولین کارخانه تولید انبوه سلول با ظرفیت ۴۵۰۰ محصول سلولی خودی (اتولوگ) توانسته گام مهمی را در توسعه و تجاری سازی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در کشور بردارد.
 این کارخانه با داشتن بالاترین استانداردها بر اساس معیارهای آمریکا و اروپا، از نظر ظرفیت تولید در حال حاضر یکی از ده مرکز تولید محصولات سلولی در سطح جهان است و در صورت استفاده از فرآورده سلولی غیر خودی(آلوژن)، ظرفیت تولید این کارخانه به حداقل ۵۰ هزار ویال سلولی در سال قابل افزایش است.

انتهای پیام