جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راهکارهایی روی آب برای «بحران آب» ایران!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38091
دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:29

راهکارهایی روی آب برای «بحران آب» ایران!

جمعی از پژوهشگران و متخصصین کشور در نشستی در دانشگاه صنعتی شریف به بررسی جایگاه و نقش دانشگاهها در نمک زدایی آب دریا پرداختند.
به گزارش دیده بان علم ایران نخستین سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در تحقق ماده ۳۶ برنامه ششم توسعه کشور (نمک زدایی آب دریا)  با حضور مسئولین، متخصصین و کارشناسان این حوزه در پژوهشکده ی علوم و فناوری انرژی شریف برگزار شد.
مهندس علیرضا دائمی معاون سابق امور آبفای وزارت نیرو در ابتدای این نشست تخصصی، سخنرانی خود را با موضوع « ظرفیت های قانونی در بهره برداری از آب دریا» ارائه کرد.
وی در بخشی از صحبت های خود به تشریح موقعیت نوار ساحلی جنوب کشور و استان های واقع در آن پرداخت و بر رفع نواقص و چالش ها به وسیله ی مباحث کارشناسانه تاکید کرد.
مهندس دائمی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آب کشور اذعان داشت؛ راهکارهایی که کشور در سه دهه ی گذشته پیش گرفته در این برهه ی زمانی پاسخگو نخواهد بود و باید به دنبال راهکارهای موثرتری برای حل این مشکل بود.
بر اساس این گزارش مهندس سیدمصطفی هاشمی طبا یکی دیگر از سخنرانان کلیدی این نشست یک روزه بود که در صحبت های خود ضمن انتقاد نسبت به وضعیت زیست محیطی کشور، از ایجاد بحران آب ایران در سالهای آتی ابراز نگرانی کرد.
وی با اشاره به برنامه ی ششم توسعه که بیش از یک سال از تصویب آن می گذرد گفت: برنامه ی ششم توسعه که برنامه ای ۱۲۴ ماده ای است تا کنون عملیاتی نشده و با گذشت یک سال و دو ماه از تصویب و ابلاغ آن، شاهد هیچ اتفاق مثمرثمری در این خصوص نبوده ایم.
مهندس هاشمی طبا در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: ما در کشور با بحران های زیست محیطی جدی مواجه هستیم که متاسفانه در این خصوص خیلی کم کار و غافل بوده ایم و لازم است تا با تلاش مضاعف از این بحران ها خارج شویم.
وی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: با امکانات و منابع کم هم می توان فعالیت های مفید و موثری انجام داد و امیدوار هستیم تا با تلاش دانشگاهیان و برگزاری چنین نشست های تخصصی، شاهد بهبود شرایط و عبور از بحران های موجود باشیم.
در ادامه ی این نشست تخصصی، دکتراحمدعلی کیخا نماینده ی دوره ی هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی و ناظر مجلس در شورای عالی آب نیز طی صحبت هایی گفت: پایش علمی محدوده ای مورد فعالیت دانشگاهیان یکی از رسالت های آنان است و از عدم دخالت و ابراز نظر دانشگاهیان در خصوص راههای توسعه کشور انتقاد کرد.
وی گفت: مدیریت منابع آب و رویکرد توسعه ی آب کشور دچار مشکل است و باید اصلاح شود و با تفکری که این بحران را خلق کرده ایم نمی توانیم آن را حل کنیم.
دکتر کیخا خاطرنشان کرد؛ بحران آب در کشور بیش از آنکه یک مشکل فنی باشد مشکلی اقتصادی و اجتماعی است و رفتار مردم و شهروندان در حوزه ی آب نیازمند اصلاح است.
وی که خود فارغ التحصیل در رشته اقتصاد آب از کشور استرالیا می باشد، بر مقوله آب مجازی در کشور تاکید کرد و افزود: آب مجازی مقوله ای مهم در اقتصاد آب در کشور است که این گونه موارد باید در دانشگاهها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
ناظر مجلس در شورای عالی آب در پایان صحبت های خود از عدم مشارکت دانشگاهیان در حل مشکلات و چالش های کشور انتقاد کرد و گفت: این دانشگاهیان و پژوهشگران هستند که باید با طرح های کارشناسانه ی خود به ارایه ی راهکارهای اثربخش برای حل بحران ها بپردازند و طرح هایی برای نجات کشور از چالش ها و مشکلات را ارائه کنند.
در ادامه این نشست علمی پس از چهار سخنرانی کلیدی با موضوعات ؛ «نمک زدایی در صنعت آب و فاضلاب»، «نقش تحقیقات کاربردی در مرحله طراحی آب شیرین کن های دریایی»، «مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی در توسعه ی فناوری های نمک زدایی» و «ماده ی ۳۶ برنامه ی توسعه از دیدگاه سرمایه گذار» پنل تخصصی با بحث آزاد و پرسش و پاسخ برگزار گردید و در پایان نیز جمع بندی نهایی از مباحث مطرح شده صورت گرفت.
شایان ذکر است، تبیین اهمیت بهره گیری از فناوری های نمک زدایی در تامین آب کشور و اجرای احکام قانونی، تعیین الزامات اجرای برنامه ششم توسعه در حوزه نمک زدایی، تعیین نقش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در مدیریت انتقال فناوری های نمک زدایی آب، معرفی ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی در توسعه فنآوری ها، بومی سازی و تقویت اقتصاد دانش بنیان روشها و فرایند های نمک زدایی، جلب مشارکت برای همکاری های بین بخشی جهت عملیاتی ساختن اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه آب و بررسی نیاز کشور به یک مرکز تخصصی علمی در حوزه نمک زدایی با استفاده از تجربیات و فعالیت مراکز علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی از جمله اهداف برگزاری این نشست یک روزه بود که با تلاش انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها