پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رشد ۲۱٫۵ درصدی تولید علم ایران در ۲۰ سال گذشته/ مهندسی برق و الکترونیک صدرنشین رشد تولیدات علمی ایران /معرفی برترین دانشگاه های تولید علم این حوزه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38070
دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 10:15

رشد ۲۱٫۵ درصدی تولید علم ایران در ۲۰ سال گذشته/ مهندسی برق و الکترونیک صدرنشین رشد تولیدات علمی ایران /معرفی برترین دانشگاه های تولید علم این حوزه

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) اعلام کرد: داده های پایگاه استنادی Web of Science نشان می دهد که تولید علم ایران در ۲۰ سال اخیر  ( ۱۳۹۶-۱۳۷۶ /   ۱۹۹۷-۲۰۱۷ ) دائما در حال افزایش و بطور متوسط دارای رشد ۲۱٫۴۵ درصدی بوده است.

 

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی در مراسم اختتامیه بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران که در دانشگاه صنعتی سجاد در مشهد مقدس برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از جایگاه علمی کشور  افزود: رشد تولیدات علمی ایران درحالیست که میزان رشد متوسط سالانه تولید علم در دنیا برابر با  ۴٫۱  و برای کشورهای اسلامی برابر با  ۱۳ است.

 

وی گفت: رتبه تولید علم ایران از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون در جهان، ۱۶ و در میان کشورهای اسلامی اول است.

 

دهقانی اظهار داشت: همچنین بررسی ها نشان می دهد که میزان رشد تولیدات علمی در حوزه های موضوعی مختلف متفاوت بوده است. در این میان حوزه مهندسی برق و الکترونیک دارای رشد ۲۲٫۱۸ درصد بوده و بالاترین میزان مشارکت تولید علمی کشور در حوزه برق و الکترونیک با بیش از ۹٫۳  درصد  از کل تولیدات علمی کشور است که این میزان بیش از یک و نیم برابر متوسط تولید علم جهان در همین حوزه است.

 

سرپرست ISC گفت: در بازه زمانی ۲۰۱۷-۱۹۹۷ در جهان به طور کلی ۴۰ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۷۳۲  مدرک در  Web of Science ثبت شده که از این میان ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۲۱۳  مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک ( ۶٫۱  درصد کل مدارک ثبت شده ) بوده است.

 

به گفته وی، تحلیل های انجام شده نشان می د هد که در ۲۰ سال اخیر متوسط رشد سالانه دنیا در تولید علم حوزه مهندسی برق و الکترونیک ۵٫۶ درصد است.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین حوزه های موضوعی برتر دیگر در دنیا را شامل مهندسی مواد ، بیوشیمی ( مولکولار بیولوژی )، شیمی و فیزیک کاربردی بشمرد که سهم تمام این حوزه ها از کل تولیدات علمی زیر  ۴ درصد است.

دهقانی در ادامه اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران مجموعا در سال ۱۳۷۶ تنها ۹۸۰ مدرک در پایگاه WOS ثبت کرده بود که این میزان به بیش از ۵۱ هزار مدرک در سال ۹۶ رسیده است و افزایش  بیش از ۵۰ برابری را نشان میدهد.

 

وی افزود: بر این اساس، ایران در  ۲۰ سال اخیر ( ۱۳۷۶-۱۳۹۶) با متوسط رشد سالانه ۲۱٫۴۵،  بالاترین نرخ رشد را دردنیا داشته است. همچنین مجموع تولید علم کشور برابر  ۳۷۶ هزار و ۱۸۶ مدرک بوده که از این میزان ۳۵ هزار و ۱۰۴ مدرک در حوزه مهندسی برق و الکترونیک بوده است؛ بنابراین ۹٫۳ درصد از کل تولید علم کشور در این حوزه است.

دهقانی خاطرنشان کرد: در حوزه  مهندسی برق و الکترونیک در سال ۱۳۷۶ تنها ۷۴ مدرک  توسط پژوهشگران کشور ثبت شده بود که  این میزان به  بیش از ۴ هزار مدرک در سال ۹۶ رسیده و این امر افزایش ۵۴ برابری را نشان می دهد و از این رو  متوسط رشد سالانه در این حوزه موضوعی  در ۲۰ سال اخیر برابر با ۲۲٫۱۸ بوده است که بیش از ۴ برابر متوسط رشد سالانه دنیا در همین حوزه موضوعی است.

 

وی تصریح کرد: تحلیل های انجام شده نشان می دهد که تعداد کل  سهم ایران از کل علم در حوزه  مهندسی برق و الکترنیک ایران از کل تولید علم این حوزه در دنیا برابر با ۱٫۴ درصد است در حالی که سهم ایران در کل تولید علم دنیا ۰٫۹۸   بوده است. رتبه  بین المللی کشور در تولید علم در دنیا در این ۲۰ سال ۲۳ بوده در حالی که در حوزه برق و الکترونیک رتبه ۱۶ دارد.

دهقانی اضافه کرد: همچنین در ۲۰ سال اخیر، از مجموع علم تولید شده توسط پژوهشگران ایران سهم حوزه مهندسی برق و الکترونیک با ۹٫۳ ، بالاترین میزان و نیز سایر حوزه ها از جمله  شیمی، مهندسی مواد و مهندسی شیمی  هر کدام به سهم زیر ۵ درصد در رتبه های بعد قرار دارند.

 

 

 

بر اساس این گزارش دانشگاهها و موسسات آموزشی برتر کشور با بیشترین تولیدات علمی درحوزه  مهندسی برق و الکترونیک شامل دانشگاه صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هستند. سهم دانشگاههای برتر کشور در تولید علم در حوزه مهندسی برق و الکترونیک به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف ۱۲٫۳ درصد ، دانشگاه تهران ۱۱٫۵ درصد ، صنعتی امیر کبیر ۱۰٫۹ درصد ، علم و صنعت ۸٫۶ درصد و خواجه نصیر الدین طوسی ۵٫۳ درصد است.

 

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها