- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

افزايه هاي حفاري با حضور رييس پژوهشگاه صنعت نفت، مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت و معاون فني مديريت اكتشاف در بيست و سومين نمايشگاه نفت تهران رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دكتر توفيقي در اين مراسم با بيان اينكه يكي از زمينه هاي كاري پژوهشگاه مرتبط با دانش و فناوري هاي حفاري است،گفت: اين پروژه قراردادي بين پژوهشگاه و پژوهش و فناوري شركت ملي نفت بوده است.

وي افزود:  اين پروژه پژوهشگاه موفق شده است مواد شيميايي و افزايه هاي مربوط به گل حفاري را با موفقيت ساخته، در مقياس صنعتي و ميداني آن را تست كند.

توفیقی گل حفاري را يكي از مسائل مهم در پروژه هاي حفاري دانست و گفت: در این حوزه همواره با مشكلاتي مواجه هستیم كه مهم ترين آن هرزروي است و هزينه هاي  بسياري را به صنعت حفاري تحميل مي كند.

وي در همين راستا تصريح كرد: در اين پروژه پژوهشگاه با همكاري شركت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت موفق شدند مواد شيميايي و افزايه هايي را طراحي و به گل هاي حفاري مرسوم اضافه كنند كه از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است و مي تواند به ميزان بسيار زيادي از هرزروي جلوگيري كرده، سرعت حفاري را افزايش دهد.

همچنين ابراهيم طالقاني، مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت گفت: استراتژي مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت انجام پژوهش براي پژوهش نيست و از سالها قبل پژوهش های کاربردی برای رفع مشكلات صنعت و ايجاد ارزش افزوده  اقتصادي براي مسائل عملياتي نفت را در دستور کار خود دارد.

وي ادامه داد: يكي از موضوعات پر هزينه و زمان بر در صنعت بالادستي نفت، بخش حفاري و مصرف مواد شيميايي و افزايه ها هستند و اين امر باعث خووج ميلياردها تومان ارز به طور ساليانه از كشور مي شود.

طالقاني با تاكيد بر اينكه این تعامل سازنده با پژوهشگاه يكي از دارايي هاي فناورانه مجموعه وزارت  نفت محسوب می شود گفت: انتقال فناوري و بومي سازي افزايه هاي حفاري و گل سبك  و هرزروي  هايي كه در اين بخش صورت مي گيرد هدف گذاري  و در يك همكاري گسترده كه با مديريت اكتشاف همراه بود  چاه هاي اكتشافي خاصي به صورت پايلوت  انتخاب و فناوري هاي اين كار بومي سازي شد .

وی ٤ حوزه را به عنوان اثربخشي های اين موضوع برشمرد و گفت: مسائل اقتصادي، بومي سازي و ايجاد انتقال براي شركت هاي دانش بنيان و همچنين جلوگيري از هرزروي، سرعت حفاري و دوستدار محيط زيست بودن، موضوعاتي است كه مي توان جزو مزيت هاي اين افزايه هاي جديد برشمرد.

محمدرضا حر، معاون فني مديريت اكتشاف نيز در این مراسم، اين افزوده را ابداع پژوهشگاه صنعت خواند و گفت: هیچیک از نمونه های مواد کنترل هرزروی که در دنیا موجود است و تا کنون تست شده، به اندازه این نمونه  داخلی  برای چاه های ما مناسب نبوده است.

وي با تاكيد بر اينكه سيال حفاري در چاه، شريان آن چاه محسوب مي شود  گفت:  اگر سيال نتواند به خوبي مهار و كنترل شود حتی می تواند موجب از بين رفتن چاه شود .

انتهای پیام