پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد: لزوم سرعت بخشی به تحقیقات ویرایش ژنوم در ایران برای درمان ۸۰۰ هزار بیمار چشم انتظار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38015
یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 10:52

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد: لزوم سرعت بخشی به تحقیقات ویرایش ژنوم در ایران برای درمان ۸۰۰ هزار بیمار چشم انتظار

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای امیدبخش دانشمندان در درمان بیماری های ژنتیکی از قبیل تالاسمی و هموفیلی به روش کریسپر از حمایت ویژه وزارت بهداشت از تحقیقات کشور در این زمینه  خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران دکتر ملک زاده که در افتتاحیه کنگره ژنتیک سخن می گفت با اشاره به توسعه چشمگیر دانش ژنتیک و تحول در چهره پزشکی و درمان طی سالهای آینده از جنبه های گوناگون خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون نفر در جهان با بیماری های ژنتیکی ناشی از یک ژن دست به گریبان اند که با روش های جدید ویرایش ژنوم می توان این بیماران را درمان کرد.

وی با یادآوری دستاوردهای موفق دانشمندان در درمان هموفیلی B ، ناشنوایی و تالاسمی با روش ویرایش ژنوم که اخیرا طی مقالاتی در نشریات معتبر بین المللی گزارش شده ابراز امیدواری کرد که محققان ژنتیک کشور نیز به طور جدی در این زمینه فعال شوند.

ملک زاده با بیان این که این تکنیک های جدید در آینده نزدیک به طور گسترده در درمان بیماران به کار خواهد رفت اظهار داشت: وزارت بهداشت آمادگی دارد از پروژه های مرتبط با این تکنیک ها در کشور به طور جدی حمایت کند چرا که اگر طی چهار، پنج سال آینده در این زمینه ها پیشرفت خوبی نداشته باشیم ناچار به اعزام بیماران به خارج خواهیم بود. در این راستا چند طرح در زمینه ژن درمانی با حمایت وزارت بهداشت در حال اجراست و امکان انجام آزمایش های مربوطه نیز وجود دارد.

دکتر ملک زاده در ادامه با بیان این که ایران علی رغم دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز از لحاظ تعداد مقالات و استنادات علمی با پیشی گرفتن از تمام کشورهای منطقه در همه پایگاه های استنادی از نظر تبدیل علم به فناوری و ثروت فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد اظهار داشت: ژن درمانی به عنوان بخشی از مهندسی ژنتیک از زمینه های علمی بسیار مهمی برخوردار است که طی ۱۰، ۱۵ سال آینده در قالب فناوری ها و تکنیک های مختلف بخشی از مهمترین دستاوردهای علمی جهان را رقم خواهد زد و توسعه تحقیقات در این زمینه در کشور ما هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم در گفت و گو با خبرنگاران در توضیح تکنیک اصلاح ژن (کریسپر) گفت: با استفاده از این تکنیک که حاصل ۱۵ سال تلاش دانشمندان است و در چهار، پنج سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته می توان مبتلایان بیماری های ژنتیکی مثل تالاسمی و هموفیلی که هر یک مربوط به یک ژن هستند را برای همیشه درمان کرد. در حال حاضر این قبیل بیماران باید تا پایان عمر از دارو استفاده کنند و یا تحت پیوند مغز استخوان یا  سلولهای بنیادی قرار  گیرند. با استفاده از تکنیک کریسپر می توان بدون نیاز به جراحی با انتقال ژن از طریق ویروس ژنوم بیمار را اصلاح و بیماری را درمان کرد.

وی با بیان این که این تکنیک هنوز در دنیا به مرحله درمان بالینی نرسیده اما طی چند سال آینده این امر محقق خواهد شد اظهار داشت: حدود ۷۰۰، ۸۰۰ هزار بیمار در ایران به این قبیل بیماری ها مبتلا هستند که می توانند در آینده نزدیک به روش ویرایش ژنوم درمان شوند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در پایان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت از تحقیقات در این حوزه در دانشگاه های وزارت علوم نیز حمایت می کند یا نه گفت: در موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) محدودیتی برای حمایت از پروژه های تحقیقات علوم پزشکی نداریم و تقریبا ۲۵ درصد بودجه موسسه به محققان وزارت علوم تخصیص داده شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها