جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

با جهتگیری صنعتی دوره های تحصیلات تکمیلی محقق شد: افزایش دو برابری قراردادهای صنعتی دانشگاه امیرکبیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38008
شنبه، ۲۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 15:00

با جهتگیری صنعتی دوره های تحصیلات تکمیلی محقق شد: افزایش دو برابری قراردادهای صنعتی دانشگاه امیرکبیر

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت :جهت گیری ما در دوره های تحصیلات تکمیلی اجرای پروژه های صنعتی است که از این طریق در طول سه سال انعقاد قراردادهای صنعتی دانشگاه دو برابر شده است.به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سیداحمد معتمدی در نشست مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اتاق بازرگانی و اهدا مدرک به فارغ التحصیلان دوره MBA گفت: تصور بر این است که با دریافت یک مدرک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری کار تمام است؛ این یکی از چالش های ما است؛ چرا که باز آموزی و دوره های تحصیلی در دنیا رتبه های بالایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه علم با سرعت بالایی در حال پیشرفت است، خاطر نشان کرد: این امر را می توان در حوزه هایی چون کامپیوتر و الکترونیک مشاهده کرد به گونه ای که اگر در این حوزه ها تاخیر حدود شش ماهه داشته باشیم مجبور هستیم طرح جدید دیگری ارایه کنیم.
معتمدی با بیان اینکه این اتفاق در سال گذشته برای دانشگاه رخ داد، توضیح داد: برای نهادی طرحی ارائه کردیم که در زمان عقد قرار داد مجبور به تغییر فناوری استفاده شده در این طرح شدیم؛ چراکه این فناوری در آن زمان دیگر توجیه اقتصادی نداشت.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه های مدیریتی هم چنین وضعیتی حاکم است، ادامه داد: این در حالی است که خیلی ها تصور می کنند علوم انسانی و مدیریت علم پیچیده ای نیست و به همین دلیل اظهار نظر می کنند و خود را کارشناس اقتصادی می دانند. این درحالی است که در کشورهای غربی برای علوم انسانی به دلیل مواجهه با انسان ها اهمیت زیادی قایل هستند. ابزار و قطعات کامپیوتر ثابت هستند ولی انسان رفتار ثابتی ندارد از این رو است که باید تصمیم گیری ها سنجیده تر و عاقلانه تر باشد.
وی با بیان کشور در این حوزه ضعیف هستیم چون علوم انسانی را پیچیده تر از علومی چون کامپیوتر و الکتزونیک نمی دانیم، اظهار کرد: از این رو است که باید علم روز را کسب کنیم و با دنیا در ارتباط باشیم.
وی ادامه داد: بر این اساس نباید تصور شود با دریافت یک مدرک کار تمام شده است و کسانی در این موفق هستند که دایما در حال تحصیل علم و انتقال دانش خود به دیگران هستند.
معتمدی با اشاره به عملکرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این حوزه با بیان تاربخچه تاسیس آن گفت: فعالیت این دانشگاه از سال ۱۳۲۰ آغاز شد و امیدواریم این سال را بتوانیم در آرم دانشگاه وارد کنیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در برنامه های راهبردی تاکید بر تبدیل شدن دانشگاه به دانشگاه نسل سوم شده است، گفت: دانشگاه های نسل سوم علاوه بر تولید نقش موثری در کاربردی کردن دانش به فناوری دارند. از این رو شاخص هایی ارزیابی که دانشگاه های مهم دنیا عرضه می کنند اولویت بر تعداد قرارداد های منعقد شده با بخش صنعت و میزان اعتبارات کسب شده از صنعت است.

معتمدی با بیان اینکه بر اساس آمارها ۷ تا ۳۰ درصد اعتبارات دانشگاه های آمریکا از سوی دولت تامین می شود ، افزود: مابقی اعتبارات از قرار دادهای صنعتی تامین می شود و این شرایط در دانشگاه های اروپا هم حاکم است؛ چرا که دولت ها اعلام کرده اند به دانشگاه هایی اعتبار داده می شود که با صنعت قرار داد منعقد کنند.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه های راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم این امر دیده شده است؛ اظهار کرد؛ در بازنگری های انجام شده در برنامه های راهبردی دانشگاه در دوره کارشناسی از تربیت نیروی انسانی پشت میز نشین جلوگیری می شود و تلاش ما تربیت انسان های کار آفرین است.

به گفته وی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری جهت گیری دانشگاه اجرای پروژه های صنعتی است.

معتمدی با بیان اینکه این رویکرد منجر به افزایش قراردادهای صنعتی شده است، افزود: در سه سال گذشته تعداد قراردادهای منعقد شده با صنعت دو برابر و جذب درآمد در این به افزایش داده شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزایش قراردادهای آموزشی با واحدهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی را از دیگر اقدامات این دانشگاه در راستای دسترسی به علم روز دانست و خاطر نشان کرد؛ علاوه بر آن تلاش شد با دنیا ارتباط برقرار کنیم به گونه ای که با دانشگاه های مطرح اروپا همکاری های علمی خوبی برقرار کردیم.

معتمدی با بیان اینکه در حوزه مدیریت با دانشگاه های فرانسه و هلند قراردادهایی منعقد شده است، اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه کسب دانش های روز دنیا توفیقات زیادی داشتیم ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف برنامه راهبردی دانشگاه دست یابیم.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه این همکاری یک اقدام فانتزی نیست، گفت: این امر یک اقدام ضروری برای کشور است از این رو در برنامه های راهبردی دانشگاه سعی شده است تا دانشکده هایی که زمینه علمی نزدیک به هم دارند در یک پردیس تخصصی مدیریتی تجمیع کنیم.

وی توسعه مدیریت صنایع در دانشگاه را در گرو همکاری با اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد: از این طریق می توانیم در اجرای پروژه ها تقاضا محور حرکت کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها