- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت پرینتر سه بعدی DLP توسط محققان دانشگاهی

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی، ساخت و بهینه‌سازی پارامترهای اولین دستگاه پرینتر سه‌بعدی DLP با کیفیت و دقت بسیار بالا شد.
به گزارش دیده بان علم ایران بهنام نوری با بیان اینکه پرینتر سه بعدی ساخته شده، در ابتدا به‌ صورت ایده‌ای تحقیقاتی مطرح شد، گفت: از جمله ویژگی‌های این دستگاه که به واسطه بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی پارامترهای فرایند آن، از کیفت بالایی برخوردار است، می‌توان به تکنولوژی پرینت سه بعدی نور ساختاریافته و چیپ DLP، بدنه زیبا و مستحکم، روش تولید از بالا به پایین، حداقل ضخامت لایه‌گذاری تا ۲۵ میکرون، قطعات مصرفی ارزان و در دسترس و نرم‌افزار بهینه‌سازی شده مختص به آن که نیاز به تعمیر ندارد، اشاره کرد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: از آنجا که دستگاه‌های DLP دارای دقت بسیار بالایی هستند و کاربردهای فراوانی در ساخت قطعات با جزییات بسیار کوچک و دقیق نظیر صنایع ابزار دقیق، زیورآلات، پزشکی و دندانسازی دارند، با توجه به پیشرفت سطح دانش فعالان در زمینه‌های یادشده، این دستگاه می‌تواند تأثیر مثبتی در ارتقای سطح کیفی تولیدات مرتبط با آن داشته باشد.
نوری با بیان اینکه این دستگاه شروعی برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته‌تر است، تصریح کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، بتوانیم هرچه سریع‌تر تولید انبوه دستگاه چاپگر سه بعدی DLP را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان آغاز کرده و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی گام بردایم.
گفتنی است بهنام نوری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، فرآیند طراحی، ساخت و بهینه‌سازی را در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر صادق رحمتی به عنوان استاد راهنما پیگیری کرده است.
انتهای پیام