پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دبیر سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی: آزمایشگاه پیش بالینی، تنها آزمایشگاه تمام ایرانی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37936
چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:15

دبیر سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی: آزمایشگاه پیش بالینی، تنها آزمایشگاه تمام ایرانی است

دبیر علمی نخستین سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی با اشاره به آزمایشگاه پیش بالینی گفت: آزمایشگاه پیش بالینی آزمایشگاهی است که تمام تجهیزات آن ایرانی و ساخت  شرکت های دانش بنیان است.

 

به گزارش دیده بان علم ایران احسان شریف،  درباره این رویداد اظهار کرد: با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.


شریف در ادامه گفت: در حال حاضر محققان بسیاری هستند که هنوز با قابلیت های موجود در آزمایشگاه و دستگاه های آن آشنایی ندارند ؛ بنابراین برگزاری این سمپوزیوم راهی برای معرفی تجهیزات تصویربرداری و برخی از تحقیقات انجام شده در این آزمایشگاه است.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین عنوان کرد: اساتید و دانشجویان از حوزه های مختلف در این رویداد گرد هم جمع می شوند تا توسط ارائه های دانشجویی و برخی متخصصان آشنایی بیشتری با تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی پیدا کنند.


وی برگزاری این رویداد را قدمی در راستای ترویج در این حوزه دانست و گفت: در این سمپوزیوم خانواده محققان و متخصصانی که در حوزه تصویربرداری فعال هستند گرد هم می آیند تا دری برای گسترش فعالیت ها در این حوزه گشوده شود. البته در پایان هم برنامه بازدید از آزمایشگاه و آشنایی با تجهیزات آن برای حاضران دیده شده است.


شریف ترویج تحقیقات در حوزه پیش بالینی، معرفی خدمات و امکانات آزمایشگاه پیش بالینی، معرفی کاربردهای تصویربرداری در حوزه های مختلف علوم پزشکی و مهندسی، ارائه نتایج تحقیقات در حوزه های تصویربرداری پیش بالینی در علوم پایه پزشکی را از اهداف این سمپوزیوم دانست که در ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.


در ادامه محمدرضا آی رییس آزمایشگاه پیش بالینی درباره این آزمایشگاه توضیحاتی ارائه داد و عنوان کرد: تمام روش های بالینی که در درمان انسان کاربرد دارد پیش از استفاده بر روی انسان باید چک شود این مسئله خود اهمیت تاسیس چنین مکانی را نشان می دهد و از آنجا که فیزیولوژی بدن حیوانی همچون موش شبیه به انسان است می توان با رعایت اصول اخلاقی این آزمایشات را بر روی آن انجام داد.


آی ادامه داد: اما از آنجا که بدن این حیوان بسیار کوچکتر از انسان است پس با دستگاه ها و تجهیزاتی که بدن انسان را مورد مطالعه قرار می دهیم نمی توان برای تحقیقات استفاده کرد و نیاز به دستگاهی با دقت بالاتر است. بنابراین به سطح فناوری به مراتب بالاتری نیاز است که جزء دستگاه های با فناوری “های تک” محسوب می شوند.


وی با بیان اینکه به علت استفاده این دستگاه ها در تحقیقات استراتژیک در زمان تحریم از دادن آن ها به کشورمان امتناع می کردند گفت: بنابراین از چندین سال قبل تصمیم گرفته شد این دستگاه ها توسط محققان ایرانی حتی بدون استفاده از مهندسی معکوس در کشور ساخته شود که امروز شاهد راه اندازی آزمایشگاهی هستیم که تمام تجهیزات آن ایرانی و ساخته شرکت های دانش بنیان است. دستگاه هایی که با نصف قیمت نمونه های خارجی ساخته شده است. آزمایشگاهی مجهز به تجهیزات با فناوری بالا که به تمام محققان کشور خدمات ارائه می دهد.


رییس آزمایشگاه پیش بالینی همچنین بیان کرد: همچنین تنوع تجهیزات موجود این آزمایشگاه را در رتبه نهم در دنیا قرار داده و تنها آزمایشگاهی است که تمام محصولات آن ساخت محققان داخلی با رعایت استانداردها است. بنابراین می توان منتظر رشد حوزه پیش بالینی در آینده ای نزدیک باشیم. چنانچه در حال حاضر نیز شاهد تحقیقات در مرز دانش محققان کشور در این آزمایشگاه هستیم یکی از این تحقیقات بر روی تکنیک جدیدی در درمان سرطان متمرکز است.


آی در بخش بعدی به امکانات آزمایشگاه اشاره و ابراز کرد: آزمایشگاه شامل بخش های تصویربرداری میکروپت، میکرو اسپکت، اپتیکال، شیمی غیر رادیواکتیو، شیمی رادیواکتیو، جراحی حیوانات کوچک، آزمایشگاه ارسال، ذخیره سازی و پردازش تصاویر پیش کلینیکی، سایت نگهداری حیوانات، تصویربرداری میکرو سیتی و تصویربرداری میکروالتروسوند است. همچنین آزمایشگاه مجوز فعالیت با اشعه را از سازمان انرژی اتمی دریافت کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتظار افزایش کیفیت تحقیقات با آزمایشگاه پیش بالینی کشور

پروژه مشترک محققان علوم شناختی ایران و اتریش برای درمان صرع

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها