جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دستیابی محققان دانشگاهی به دانش فنی ساخت غشاهای بهبودیافته نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37831
دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 13:46

دستیابی محققان دانشگاهی به دانش فنی ساخت غشاهای بهبودیافته نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس

طرح پژوهشی «دستیابی به دانش فنی ساخت غشاهای بهبودیافته نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس به منظور کاهش گرفتگی»، توسط محققان دانشگاه خوارزمی اجرا شد و در زمره یکی از طرح‌های صنعتی برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور قرار گرفت.
به گزارش دیده بان علم ایران هدف این طرح به دست آوردن فرمولاسیون اجزای تشکیل دهنده غشای نانوفیلتراسیون و نیز اصلاح سطحی و ساختاری غشاهای اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون پلی آمیدی به منظور افزایش فلاکس و کاهش گرفتگی است که در راستای استراتژی کشور برای تولید غشاها در مقیاس صنعتی و خودکفائی از واردات غشاهای تجاری انجام شده است.
از غشاهای نانوفیلتراسیون در صنعت پتروشیمی می‌توان برای کاهش TDS آب‌های بلودان بویلرها و برج‌های خنک کننده، به عنوان پیش تصفیه غشاءهای RO در تهیه آب بدون یون و نرم سازی استفاده کرد و از نتایج این پروژه می‌توان برای ساخت غشاهای صنعتی و بهبود عملکرد، کاهش گرفتگی و استحکام مکانیکی آنها استفاده کرد.
این طرح در راستای تولید علم، حل مشکلات پتروشیمی، استفاده از مزیت‌های کشور و در جهت تولید ثروت و دانش فنی صورت گرفته و به دست آوردن فرمولاسیون غشاهای نانوفیلتراسیون تجاری، به دست آوردن فرمولاسیون جدید اصلاح برای غشاهای نانوفیلتراسیون به منظور بهبود عملکرد و افزایش طول عمر و اصلاح سطحی غشاهای تجاری و ساخته شده اسمز معکوس به منظور کاهش گرفتگی مثل روکش دادن پلیمرهای آب‌دوست ازدستاوردهای این طرح است.
استفاده از غشاهای نانوفیلتراسیون در جداسازی مخلوط نمک‌ها به‌ویژه فلزات سنگین از آب، ساخت پایلوت نیمه صنعتی خط تولید غشاهای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس، ساخت ستاپ تست غشاهای تجاری، چاپ مقالات بین المللی معتبر و تعریف پروژه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ثبت پتنت با مالکیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر دستاوردهای ویژه این طرح را تشکیل می‌دهند.
با رسیدن به تکنولوژی اصلاح غشاهای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس و تولید آنها با کیفیت مشابه غشاهای تجاری موجود، می توان غشاهایی با قیمت مناسب‌تر از غشاهای خارجی و در دسترس تولید کرد و به بازارهای داخلی و حتی خارجی ارائه داد. همچنین آب آشامیدنی تولیدی از این روش با توجه به عمر بالای غشاهای نانوفیلتراسیون و نیز هزینه عملیاتی کم، ارزان‌تر از آب‌های حاصل از عملیات‌های دیگر خواهد بود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسعه نسل جدید حسگرهای نانوفوتونیکی اکسیژن در دانشگاه خوارزمی

پژوهش محققان ایرانی نشان داد: اثربخشی عصاره «بن سرخ» در مهار سرطان پستان

کاهش عوارض جانبی دیابت با داروی محققان دانشگاهی

در پژوهشگاه رویان محقق شد: ابداع روشی جدید برای حفظ کیفیت اسپرم پس از انجماد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها