پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

اکتشاف آب کارستی به روش ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37737
یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 10:07

اکتشاف آب کارستی به روش ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در کشور

طرح ملی اکتشاف آب کارستی با آخرین فناوری روز دنیا به روش ژئوفیزیک هوایی به همت پژوهشگران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور محقق می‌شود.

 

به گزارش دیده بان علم ایران اکتشاف مواد معدنی پنهان و شناسایی آب‌های زیرزمینی(کارست) به کمک ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس برای نخستین بار در کشور به عنوان طرح ملی و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در این زمینه انجام خواهد شد.

در گذشته عملیات ژئوفیزیک هوایی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری انجام می‌شد که کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با همکاری مشاوران خارجی برای نخستین بار در کشور برداشت‌های الکترومغناطیس را به عنوان یک روش جدید که با سرعت و دقت بالاتر اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد، در دستور کار خود دارند.

بر همین اساس، با توجه به این‌که از فناوری‌های روز دنیا به‌منظور اکتشاف آب در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نیز در صدد است تا این فناوری را به کشور منتقل و اجرا کند.

شایان ذکر است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر دارد بخشی از مساحت دارای اولویت کشور را تحت پوشش این مطالعات به منظور شناسایی منابع آب کارستی کشور قرار دهد. پیش از این به روش‌های مختلف زمین‌شناسی و زمین‌شناختی، منابع آب کارستی در استان خراسان رضوی شناسایی شده که از مرز به سمت ترکمنستان از زیر زمین خارج می‌شود و هم اکنون اولین منطقه برای این مطالعات، استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

آب‌های کارستی اغلب در اعماق تا ٥٠٠  متری زمین قرار می‌گیرند و با توجه به هدف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این زمینه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی تا این عمق در سازه‌های سخت آهکی برای شناسایی منابع آب به منظور استفاده شرب در شهرستان‌ها و مراکز جمعیتی برای اولین بار در کشور انجام و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعات شناسایی آب کارستی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال انجام است و در نتیجه آن یک درصد از مساحت کشور مستعد دسترسی به آب کارستی است که بر همین اساس استان‌های خراسان رضوی و یزد در اولویت قرار دارند.

هدف از این مطالعات در وهله اول شناسایی منابع آب زیرزمینی است که از کشور خارج و یا وارد دریا می‌شود و در نتیجه باید سریعتر شناسایی شوند و هدف دیگر تامین آب شرب در شرایط بحرانی به جای پروژه‌های انتقال آب است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دو اطلس ملی «پتانسیل مواد معدنی» و «زمین‌شناسی ایران» رونمایی شدند

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران آغاز شد

نخستین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کواترنری ایران برگزار می شود

شش استان در اولویت اکتشاف روی مشخص شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها