- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بومی سازی سامانه اپتیکی پایش از راه دور آلاینده‌های صنایع نفت در کشور

طرح پژوهشی  طراحی و ساخت سامانه اپتیکی دورسنجی، به منظورر پایش آنلاین آلاینده‌های عمده و خطرناک در صنایع، به‌ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، به سفارش دفتر آموزش و پژوهش استانداری بوشهر، توسط پژوهشگر دانشگاه خلیج فارس انجام شد و در زمره یکی از طرح‌های صنعتی برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور قرار گرفت.
به گزارش دیده بان علم ایران به گفته سازندگان، این سامانه اپتیکی، قابلیت اندازه‌گیری غلظت آلاینده‌های موجود در هوا، که دارای جذب دیفرانسیلی هستند، را به صورت همزمان و پیوسته داراست و از دیگر قابلیت‌هایی که این سامانه را برای صنایع و به ویژه بخش HSE، ارزشمند می‌سازد، دقت و حساسیت بالای اندازه‌گیری‌ها در حدود ppb است. در این سامانه بر خلاف دستگاه‌های دیگری که برای موارد مشابه به کار گرفته می شوند، نیازی به نمونه‌گیری و تحت فشار قرار دادن نمونه نیست و به علاوه از هیچ ماده دورریزی نیز استفاده نمی‌شود.
بومی سازی سخت افزار و نرم افزارسامانه پایش از راه دور گازها مبتنی بر فناوری DOAS و تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان سامانه دورسنجی اپتیکی پایش آلاینده‌های گازی از دستاوردهای ویژه این طرح پژوهشی می‌باشد که توسط دکتر احمد محمدی اسلامی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه خلیج فارس انجام شده است.
انتهای پیام