شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سامانه پیش بینی نوسانات و جریانات دریایی راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37675
سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 00:13

سامانه پیش بینی نوسانات و جریانات دریایی راه اندازی شد

سامانه برخط پیش بینی ۹۶ ساعته نوسانات و جریانات دریایی همزمان با روز ملی خلیج فارس در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی عملیاتی شد. 

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر خوش خلق، رییس مرکز پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه با اعلام این مطلب گفت: این سامانه هم اکنون پیش بینی نوسانات تراز سطح ‏آب و جریانات سطحی خلیج فارس در چهار روز آینده را در اختیار کاربران قرار می دهد.‏

وی تصریح کرد: این اطلاعات به منظور برنامه ریزی بهینه و ایمن جهت انجام فعالیت های مختلف در دریا نظیر اکتشافات دریایی، کشتیرانی، صیادی، تحقیقات، تجاری و غیره بسیار ضروری و مفید می باشد.

خوش خلق با بیان این مطلب که هسته اصلی سامانه پیش بینی جریانات دریایی در خلیج فارس، مدل سه بعدی هیدرودینامیکی COHERENS می باشد، افزود: این مدل با استفاده از اطلاعات مولفه های هارمونیکی جزر و مد در مرز باز مدل و داده های سه ساعته پیش بینی میدان باد GFSبه عنوان مهم ترین عوامل مولد جریان در خلیج فارس اقدام به پیش بینی متغیرهای هیدرودینامیکی نظیر نوسانات تراز سطح آب و میدان سه بعدی جریان برای چهار روز آینده می نماید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، سهم مشارکت جریان های جزر و مدی، جریانات بادرانده و جریانات ناشی از اختلاف چگالی در خلیج فارس را تقریبا به نسبت ۱۰۰:۱۰:۱ عنوان کرد و گفت: عدم در نظر گرفتن جریانات ناشی از اختلاف چگالی در سامانه فعلی تاثیر چندانی در نتایج ارایه شده به خصوص برای پیش بینی های کوتاه مدت نخواهد داشت.

خوش خلق در ادامه افزود: در حال حاضر درصدد هستیم با اضافه کردن پارامترهای هواشناسی نظیر درجه حرارت هوا، بارش، پوشش ابر، رطوبت نسبی و شارهای حرارتی و همچنین در نظر گرفتن درجه حرارت آب و میزان شوری آن به مدل، اثرات اختلاف چگالی نیز در نظر گرفته شود.

وی امکان پیش بینی حرکت اجسام شناور در خلیج فارس به خصوص برای انجام عملیات های جستجو و نجات دریایی در این منطقه را از دیگر فعالیت های این مرکز اعلام کرد که به زودی به صورت عملیاتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

یافته های بررسی تغییرات اقلیمی کشور نشان داد:کاهش ۴۳ میلیمتری بارش و افزایش ۱.۳۲ درجه ای دمای کشور طی ۳۰ سال گذشته

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها