- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سومین جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می شود

در سومین دوره جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیاد برگزار می شود، تازه‌های علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی عرصه می‌شود.

به گزارش دیده بان علم، امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیاد معاونت علمی در رابطه با سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران که آذرماه امسال برگزار می‌شود، گفت: این رویداد، محل حضور و تبادل نظر دانشمندان بین المللی، پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، شرکت‌‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

وی افزود: سال نخست برگزاری این رویداد (۱۳۹۵) حدود ۷۰۰ شرکت‌کننده داشت. این آمار برای علمی که هنوز در بسیاری از نقاط کشور توسعه پیدا نکرده بود، عدد قابل توجهی است. دور دوم این رویداد نیز شاهد حضور حدود دو هزار شرکت‌کننده در بخش بزرگسالان و نزدیک به هزار شرکت‌کننده در بخش دانش‌آموزی بود.

جشنواره فقط کنگره نیست
حمیدیه علت برگزاری این جشنواره و مزایای آن را این‌گونه توضیح داد: در طول سال، کنگره‌ها و سمپوزیوم‌های مختلفی در رابطه با موضوع سلولهای بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود اما جشنواره محیطی فراهم می‌کند تا در طی چند روز تمام فعالان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از سرتاسر ایران از تمامی دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های مختلف، صاحبان صنایع و غیره دور هم جمع شوند تا با هم‌اندیشی و تشریک مساعی به شکوفایی این علم سرعت بخشند. پس باید تاکید کنم که جشنواره فقط یک کنگره علمی نیست، بلکه بزرگ‌ترین مجمع سالانه فعالان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران است. وی ابراز امیدواری کرد همچون سالهای گذشته، کنگره این دوره از جشنواره نیز میزبان دانشمندان پیشگام در حوزه علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از نقاط مختلف دنیا باشد.

نمایشگاهی برای تمام گروهای جامعه
وی با تاکید بر این نکته که جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور به تمام معنا یک فستیوال محسوب می‌شود، گفت: این رویداد از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که تنها یک قسمت آن را کنگره تشکیل می‌دهد و علاوه بر آن نمایشگاه بزرگی با حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی در آن برپا خواهد شد. این نمایشگاه ترکیبی از تمام افرادی است که محصول یا فناوری دانش بنیان قابل ارائه در حوزه سلولهای بنیادی دارند و می توانند به رشد پژوهش و کاربرد بالینی علوم سلول‌های بنیادی در کشور کمک کنند.

مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه علوم سلول‌های بنیادی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی خاطرنشان کرد: بخش فن‌بازار این رویداد می‌تواند با حمایت سرمایه‌گذارهای قوی و بزرگ، حجم زیادی از دانش تولیدشده توسط پژوهشگران و دانشجویان را به ثروت و محصول قابل ارائه به بازار تبدیل کند. حمایتی که به صورت منفرد از توان معاونت خارج است، اما با قرار گرفتن این افراد در کنار هم به سرانجام می‌رسد. وی ادامه داد: برای بخش فن بازار در سال گذشته زمانی دوساعته در نظر گرفته شده بود، اما با استقبال سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده و فن از صبح تا شب ادامه پیدا کرد و افراد حاضر در آن به تبادل اطلاعات پرداختند. وی افزود: این بخش از جشنواره ترکیبی از صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و صاحبان دانش و فناوری خواهد بود.

کارگاه‌های عملی
حمیدیه دیگر بخش این رویداد را کارگاه‌های آموزشی و تخصصی عنوان کرد و گفت: در نظر داریم در این دوره مباحث تئوری تنها در قالب کنگره ارائه شود و کارگاه‌ها تنها مباحث عملی را آموزش دهند، به‌طوری‌که افراد در آزمایشگاه‌های مختلفی که در نظر می‌گیریم به طور عملی مباحث تدریس شده را از نزدیک ببینند و اجرا کنند. به همین علت تعداد کارگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نمی‌کند و بر بهبود کیفیت آنها تمرکز داریم.

استم‌آپ و جایزه ملی
وی استارتاپ ویکند را دیگر بخش جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور بیان کرد و ادامه داد:طی رویداد استارتاپ سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی (با عنوان استم‌آپ)، علاقه‌مندان، دانشجویان و دانش آموزان فرایند تبدیل ایده به شرکت و محصول قابل ارائه به بازار را فرا می‌گیرند.

وی همچنین، بخش جایزه ملی را مهم ارزیابی کرد و گفت: جایزه ملی برای تشویق مقاله و پایان‌نامه برتر سال، ایده برتر سال، پیشکسوت برتر در حوزه سلول‌های بنیادی همچون دو دوره گذشته برگزار خواهد شد.

جذب دانشجویان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج
حمیدیه یکی از اتفاقات مهم این جشنواره را کانون اندیشه و نوآوری اعلام کرد. وی بیان کرد: در این بخش که با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، دانشمندان ایرانی حوزه سلول‌های بنیادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، برای ارائه سخنرانی در کنگره و زمینه‌سازی همکاری با مراکز علمی کشور دعوت می شوند. به گفته وی، در طی دو سال اول برگزاری این جشنواره، راهی گشوده شده است تا مشارکت دانشگاه‌های ایرانی و خارجی در چاپ مقالات و تبادل دانشجو گسترش پیدا کند.

توجه به دانشجویان ایرانی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، بخش جدید سومین دوره  جشنواره علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را بخش دانشجویی نام برد و گفت: هرچند برگزاری کنگره، استارتاپ و کارگاه‌ها عمدتاً برای دانشجویان است، اما این نیاز وجود داشت تا انجمن های دانشجویی فعال در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه‌های کشور (از وزارتین علوم و بهداشت) در یک نشست هم‌اندیشی دور یکدیگر جمع شوند و برای پیشبرد اهداف و طرح هایشان با یکدیگر همفکری کنند. همچنین مقرر شد برای آموزش و تربیت دانشجویانی که دانش سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را به داخل مدارس و سطح جامع می برند، یک پیش‌برنامه‌ با عنوان “گردهمایی سفیران دانش سلولهای بنیادی” برگزار شود که از افراد برگزیده آن در سومین دوره جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور تقدیر خواهد شد.

بخش دانش آموزی
وی بخش دانش آموزی را بخش دیگر جشنواره برشمرد و گفت: بخش دانش آموزی یکی از نقاط قوت جشنواره ۱۳۹۶ بود، به طوریکه اندیشمندان کشورهایی چون امریکا، فرانسه و انگلستان با بازدید از این بخش بسیار هیجان زده شدند و لذت بردند. آنها باورشان نمی‌شد ایران این برنامه قوی را برای بخش دانش‌آموزی در نظر گرفته باشد. به‌طوری‌که در تماس‌های بعدی الگوی عملی شدن این رویکرد را از ما درخواست کردند.

تجمیع و تمرکز هزینه‌ها و هم افزایی نیروها در جریان جشنواره
دکتر حمیدیه در پایان تأکید کرد: این رویداد علاوه بر اینکه بزرگترین مجمع فعالین سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور است، یک حسن دیگر دارد و آن این است که بجای اینکه هرکدام این بخش‌ها را جداگانه برگزار کنیم، با برگزاری آنها بطور متمرکز، هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: بخش‌های مختلف یادشده در جشنواره در فاصله زمانی یک هفته، با اینکه در محل‌های مختلف برگزار می‌شود، طوری برنامه‌ریزی‌شده است تا علاقه‌مندان هیچ‌کدام از بخش‌ها را از دست ندهند.

سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، سوم تا دهم آذر ۱۳۹۷ در محل سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام