چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

نظر یک جنین شناس درباره اثرات احتمالی امواج تلفن همراه و پارازیت بر باروری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37606
شنبه، ۱۵ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 09:14

نظر یک جنین شناس درباره اثرات احتمالی امواج تلفن همراه و پارازیت بر باروری

متخصصان و محققان شرکت کننده در چهارمین کنگره بین المللی تولیدمثل در پنلی به بررسی اثرات احتمالی امواج مخابراتی و رادیویی و پارازیتها بر باروری پرداختند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر محمدرضا صادقی، متخصص جنین شناسی که در زمینه روش های درمان ناباروری فعالیت دارد درباره اثرات امواج بر باروری گفت: در زندگی روزمره به ناچار با امواج مختلف مواجه هستیم و اصل اساسی این است که حتی الامکان کمترین مواجهه را با آنها داشته باشیم. مطالعات زیادی در زمینه اثرات امواج روی سلول ها و موجودات زنده انجام شده ولی هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است.
امواج تلفن همراه و … از دو طریق حرارتی و غیرحرارتی بر بدن تاثیر دارند که اثر حرارتی آنها با توجه به فرکانس بالا و در نتیجه عمق نفوذ بسیار اندک آنها بسیار کم است. اثر دیگر امواج ایجاد رادیکال های آزاد است که می توانند به سلولهای بدن آسیب بزنند ولی خوشبختانه سیستم هایی برای مقابله با آنها در بدن وجود دارند.
وی افزود: در برخی آزمایش ها که روی موش ها یا سلولها انجام شده تاثیراتی از امواج مشاهده شده ولی باید توجه داشت که شبیه سازی های آزمایشگاهی که در آنها نمونه ها برای مدتی نسبتا طولانی از فاصله ای نزدیک شدیدا در معرض امواج قرار می گیرند با شرایط معمول مواجهه ما با امواج تفاوت دارد و مطالعاتی که در زمینه تاثیر امواج بر باروری به نتیجه ای قطعی نرسیده است.
صادقی در عین حال با بیان این که طبق برخی آزمایش ها، قرار گرفتن طولانی مدت مردان در معرض امواج می تواند از طریق ایجاد رادیکال های آزاد میزان شکست دی ان ای در اسپرم را افزایش دهد اظهار داشت: مشابه این پدیده می تواند در تخمک هم اتفاق بیافتد البته خوشبختانه بیشتر اسپرم هایی که دچار شکست دی ان ای شده اند موفق به لقاح با تخمک نمی شوند. البته این نتیجه گیری ها در شرایط آزمایشگاهی که شدت جریان صدها برابر بیشتر از شرایط عادی است به دست آمده است.
وی گفت: با توجه به ضرورت اعمال حداکثر احتیاط و مراقبت نسبت به جنین در بخش جنین شناسی استفاده از تلفن های همراه و تقویت کننده های امواج منع شده چون به هر حال جنین به عنوان یک سلول فاقد سیستم های دفاعی ای است که یک موجود زنده کامل در اختیار دارد و از طرف دیگر قرار است پایه تشکیل یک موجود زنده در آینده شود بنابراین طبیعی است که تلاش کنیم حداقل مواجهه بین گامت ها و جنین با امواج الکترومغناطیسی صورت گیرد.
در ادامه این نشست دکتر عظیم فرد، مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی و مهندس غلامرضا خاکسار، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی به استانداردهای مربوط به میزان امواج و پارازیت ها و نحوه نظارت و پایش آنها پرداختند.
خاکسار با بیان این که نگرانی در خصوص دکل های تلفن همراه و امواج که از نظر روانی شهروندان را اذیت می کند در تمام دنیا وجود دارد و برای کاهش اثرات روانی این دکل ها تکنیک های متعددی برای استتار آنها استفاده می شود، تاکید کرد: نگرانی مردم نگرانی ما هم هست و سازمان ها و دستگاه های مسوول در نظارت بر امواج از قبیل وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و در راس آنها سازمان انرژی اتمی که مرجع قانونی ایمنی تشعشعی در کشور است دغدغه مردم را کاملا درک می کنند و نظارت بسیار دقیق و سختگیرانه ای در این زمینه در کشور اعمال می شود.
وی خاطرنشان کرد: میزان تشعشعات { از جمله در باند امواج مربوط به پارازیت ها} در مناطق مختلف کشور دائما اندازه گیری می شود که از حداکثر استاندارد نه تنها بالاتر نیست که به مراتب پایین تر است و میانگین کل اندازه گیری ها از میزان اندازه گیری شده در اروپا بالاتر نیست.

دکتر فرد هم در سخنانی با تاکید بر این که اندازه گیری و پایش میزان امواج در کشور توسط سازمانهای مختلف خصوصا سازمان انرژی اتمی که کاملا مستقل بوده و ارتباطی با اپراتورهای تلفن همراه ندارند انجام می شود، اظهار داشت: اندازه گیری امواج در ایران طبق سختگیرانه ترین استانداردهای بین المللی صورت می گیرد.

وی در پاسخ به نظر یکی از پزشکان حاضر در جلسه که معتقد بود با توجه به این که پارازیت ها قادرند امواج ماهواره ای را که از فاصله ای بسیار دور به ما می رسند مختل کنند پس طبعا قدرت زیادی داشته و بر بدن نیز اثر خواهند داشت، گفت: برخلاف تصور عمومی امواج ماهواره ای بسیار ضعیف هستند. در مقام مقایسه، توان این امواج حدود ۱۰ به توان ۱۵- وات است در حالی که امواج تلفن همراه حدود ۱۰ به توان ۱۰- وات هستند. بدین ترتیب امواج بسیار ضعیف ماهواره با دستگاه های پارازیتی که امواجی مثلا با توان ۱۰ به توان ۱۳- (بسیار کمتر از توان امواج تلفن همراه) تولید می کنند هم مختل می شوند.

فرد خاطرنشان کرد: امواج پارازیت به دلیل انرژی فوق العاده ناچیزی که دارند عمق نفوذ بسیار بسیار کمی هم دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تجاری سازی سلول درمانی بیماری ویتیلیگو در پژوهشگاه رویان/ارائه خدمت رویان به بیش از ۳۰ هزار زوج نابارور در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها