جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آلاينده هاي نشر شده از پرینترها را جدی بگیرید!/شناسایی و حذف آلاینده های پرینترهای لیزری در یک رساله دکتری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37597
یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:14

آلاينده هاي نشر شده از پرینترها را جدی بگیرید!/شناسایی و حذف آلاینده های پرینترهای لیزری در یک رساله دکتری

محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با شناسايي آلاينده هاي نشر شده از چاپگرهاي ليزري در هوا موفق به حذف آنها شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، نرگس مرتجی، دانش آموخته مهندسی رنگ موسسه در رساله دکتری خود با شناسايي آلاينده هاي نشر شده از چاپگرهاي ليزري در هوا، بازده حذف آنها توسط دو روش فيلتراسيون و فرايندهاي نانوفتوكاتاليستي پيشرفته را بررسی کرده است.

چاپگرهای انتخابی در این تحقیق، چاپگر (پرینتر) لیزری hp1320 و hp1200 بودند که انتشار آلاینده های ذرات ریز معلق و آلاینده های فرار آلی و ازن از آنها در هوای محیط های داخلی بررسی شده است.

جهت انجام آزمون ها، در گام ابتدایی مطابق استاندارد ISO 16000 راکتوری طراحی و ساخته شد که توانایی شبیه سازی شرایط محیط های داخلی واقعی را در هنگام کار چاپگر ها دارا بود. چاپگرها داخل راکتور در شرایط تحت کنترل، تصویر استاندارد را چاپ کرده و نمونه برداری ها و اندازه گیری ها مطابق استاندارد ECMA-328 انجام شد.

دستگاه های اندازه گیری مورد استفاده، کروماتوگرافی گازی و اسپکتروسکوپی جرمی، طیف سنج تبدیل فوریه مادون قرمز، توزیع اندازه ذرات، سنجش پرتابل ازن، پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکسبودند.

در تحقیقات این رساله که با راهنمایی دکتر محمدابراهیم علیا و دکتر مریم عطایی فرد انجام شده مقدار ذرات معلق منتشر شده در اندازه های PM0.5،  PM1، PM2.5، PM5 ، PM7 ، PM10 اندازه گیری شد. بررسی میزان انتشار ذرات ریز معلق دو پرینتر مورد آزمون را در دسته پرینترهای پر آلاینده قرار داد. نوع آلاینده های آلی منتشر شده از دو چاپگر شناسایی و میزان آن ها اندازه گیری شد. آلاینده های آلی از چاپگر hp1200 منتشر نشدند اما چاپگر hp1320  انتشار آلاینده های آلی را تا یک ساعت پس از استراحت چاپگر نشان داد.

فیلتر الیاف کربن با دو ضخامت یک میلیمتر و دو میلیمتر جهت حذف ذرات ریز معلق و آلاینده های فرار آلی استفاده شد. فیلتر الیاف کربن با ضخامت یک میلیمتر در حذف ذرات ریز معلق موثرتر از فیلتر با ضخامت دو میلیمتر عمل کرد و میزان ذرات ریز معلق را ۱۳۲٫۵ درصد کاهش داد. در حذف آلاینده های آلی فیلتر با ضخامت دو میلیمتر موثرتر بود و تقریباً تمامی آلاینده های آلی را جذب کرد.

بستر نانوفتوکاتالیستی جهت تخریب آلاینده های آلی منتشر شده استفاده شد و تخریب بیش از ۹۰ درصد آلاینده های آلی مشاهده شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید تجهیزات خورشیدی اندازه‌گیری و پایش کیفیت هوا در کشور

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

تولید محلول رنگبر با قابلیت استفاده مجدد در کشور

مجله بین المللی «لنست» منتشر کرد: مهمترین مقاله محققان ایرانی از پیشرفت ها و چالش های سلامت در ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها