جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مدل سازی پارامترهای امواج دریا با فناوری نوین در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37581
یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 11:47

مدل سازی پارامترهای امواج دریا با فناوری نوین در کشور

یک محقق کشور، طی پژوهشی موفق به مدل‌سازی پارامترهای امواج دریا با همکاری گروه مهندسي دریای دانشگاه ملبورن استراليا شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران ازآنجا که مدل‌سازی صحيح امواج نقش تعیین‌کننده‌ای در صنايع دريايي و همچنين امور دفاعي و امنيتي كشور دارد، یک پژوهشگر  کشور با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در قالب فرصت مطالعاتی، اقدام به انجام پژوهشی با عنوان استفاده از فناوری‌های نوین در مدل‌سازی پارامترهای امواج دریا به میزبانی گروه مهندسي دریای دانشگاه ملبورن استراليا کرده است.

در اين سفر علمي فرصت شد، كه جايگاه کشور در حوزه علم و فناوری دريايي، به محققين و انديشمندان دريايي استراليا ارائه شود. علاوه بر اين تحقيقاتي صورت گرفته در خصوص مدل‌سازی اسپكترومي أمواج در آب‌های كشور “خليج فارس و درياي عمان و درياي خزر”  ارائه و مطرح شود.

سعید مظاهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، محققی که در قالب فرصت مطالعاتی اقدام به این طرح پژوهشی کرده است در تعریف این فرصت مطالعاتی بیان کرد: این پژوهش در خصوص ارزيابي پارامتر بندی‌های فيزيكي و نقش آن‌ها در مدل‌سازی، همچنین پیش‌یابی و پس يابي مشخصات امواج ناشي از باد در درياها و پهنه‌های آبي كشور صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه امروزه كشورهاي پيشرفته و صاحب فناوری‌های پيشرو توجه ويژه ای به شناخت بهتر محیط‌های آبي پيراموني خوددارند بیان کرد: مراكز تحقيقاتي، در کشورهای پیشرفته برنامه‌های هدفمندي را در خصوص علوم جوی و شناخت بیشتر محیط‌های آبی خود دارد.

این فعال حوزه فناوری توسعه فناوري رایانه‌ها و افزايش اطلاعات محيطي را مثبت خواند و گفت: امكان استفاده از مدل‌های عددي براي برون‌یابی و پیش‌بینی مشخصات امواج به گونه ای‌ فراهم‌شده است، كه مدل‌های نسل اول، به سرعت جاي خودشان را به مدل‌های عددي نسل‌های دوم وسوم دادند.

مظاهری تاکید کرد: تحقيقات و تلاش‌های انجام گرفته در حوزه پارامترهای امواج دریا توسط محققان مختلف؛ نشان دهنده آن است،  كه انتخاب و همخوان كردن ضرايب يك پارامتر بندی در يك محيط آبي لزوماً نتايج مناسبي را براي محيط آبي ديگر ارائه نمی‌دهد كه در اين رابطه مدارك و مستندات بسياري توسط محققين ارائه‌شده است.

بر اساس این گزارش؛ نتيجه اين تلاش‌ها و بحث و تبادل نظرها در نهايت منجر به تهیه‌ی پروپوزال مشترك به گونه ای شد،  كه آخرين فناوری‌های استفاده‌شده در فيزيك معادلات طيفي موج براي آب‌های ايران ارزيابي و صحت سنجي شود.

همچنین، با پیاده سازی این طرح، امكان دست‌یابی بخش دريايي كشور را درزمینه پیش‌یابی و پیش‌بینی مشخصات امواج كشور را فراهم خواهد کرد.

در نهایت، نحوه اعمال اين پارامترهاي  صحت سنجي شده در مدل‌های شبیه‌سازی امواج براي آب‌های خليج فارس و درياي عمان ارائه و پارامترهاي مربوطه به طور اختصاصي بومی‌سازی می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بزرگ‌ترین شناور آکواریومی جهان در جنوب کشور به آب انداخته شد

نخستین مرکز رشد فناوری دریایی کشور تاسیس شد

دستاوردهای فناورانه دریایی ایران معرفی می‌شوند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها