- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نانو ساختارهای غنی شده با مواد بازدارنده در کشور

نانو ساختارهای ال دی اچ غنی شده با مواد بازدارنده به منظور رهایش هوشمند در پوشش های ضدخوردگی برای نخستین بار در کشور و توسط محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تولید شد.
به گزارش دیده بان علم ایران ایمان علی بخشی دانش آموخته دکتری این موسسه و مجری این طرح گفت: این پژوهش با هدف جایگزینی این ترکیب به جای کرومات روی و فسفات روی رایج در صنعت که به دلیل مشکلات زیست محیطی استفاده از آنها محدود شده کاربرد داشته و  هیچ گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.
وی افزود: از مزایای این سامانه، می توان به کیفیت و مقاومت خوردگی بهتر و مناسب بودن قیمت با توجه به میزان مصرف کمتر اشاره کرد. با مصرف این نانو رنگدانه، طول عمر سازه های فلزی افزایش خواهد یافت و می توان به اقتصاد مقاومتی کمک کرد.
علی بخشی با اشاره به کاربرد این پژوهش ادامه داد: در بعضی از صنایع مهم از جمله هوافضا نیز می توان از پوشش های حاوی هیدروکسید لایه ای مضاعف به علت خاصیت خودترمیم شوندگی استفاده کرد.
مجری این طرح خاطر نشان کرد: علاوه بر استفاده از این ترکیب در پوشش‌های ضدخوردگی، قابلیت استفاده در دیگر کابردهای صنعتی از جمله کاربردهای مهم این نانومواد از جمله محیط زیست، رهایش داروف کشاورزی و کاتالیست ها را دارد.
علی بخشی افزود: همچنین طبق استعلام های مختلف سالانه مبلغی در حدود بیش از یک میلیون دلار پیگمنت های فسفات روی از کشورهای چین، المان و ایتالیا وارد کشور می شود و بسیاری از شرکت های رنگ سازی از کیفیت اجناس موجود در بازار به دلیل کیفیت پایین ناراضی هستند ضمن اینکه با توجه به کارایی بسیار بالاتر نسبت به پیگمنت پر مصرف فسفات روی عملاً میزان مصرف آن در رنگ پایین خواهد بود که این موضوع مصرف کنندگان را علی رغم قیمت بالاتر به این محصول جلب خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های متقاضی این ماده در داخل کشور موجود است، گفت: در حال حاضر با کمک ستاد توسعه فناوری نانو در حال تولید نیمه صنعتی این محصول هستیم که برای همه فلزات به خصوص فولاد نرم، آلومینیوم و منیزیم کاربرد دارد.
این محقق اظهار داشت: این طرح، گواهینامه نانو مقیاس ستاد توسعه فناوری نانورا نیز دارا هست.
انتهای پیام