جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت دستگاه توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37115
سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۳۹۷ | 14:30

ساخت دستگاه توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور

دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم به منظور هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج‌گانه در کودکان اوتیستیک از سوی محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، آرزو فقیهی، دانش آموخته رشته مهندسی برق و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات که موفق به ساخت دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم به منظور هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج‌گانه در کودکان اوتیستیک شده است، همراه با گروهی دانش‌آموزی در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران شرکت کرد و به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست یافت.

وی به همراه امید فقیهی، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سرپرستی گروهی شش نفره متشکل از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کرج را در قالب آکادمی تحقیقاتی ژوبین برعهده دارند که پژوهش و ایده پردازی‌های این گروه به ساخت دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم منجر شده است.

دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم، یک سیستم مکاترونیکی است که این گروه به سرپرستی دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با آن در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ شرکت کرده و حائز مقام نایب قهرمانی جهان شدند؛ این تیم در نتیجه کسب مقام نایب قهرمانی سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران توانست به نمایندگی از کشور ایران به مسابقات بین‌المللی ربوکاپ کانادا ۲۰۱۸ راه پیدا کند.

فقیهی درباره کارکرد این دستگاه در زمینه هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی حواس پنج گانه در کودکان اوتیستیک گفت: این دستگاه با تقویت و تعدیل حواس پنج گانه باعث تشخیص و تصویرسازی در ذهن کودکان اوتیستیک شده و به درمان آنها کمک می‌کند؛ دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم بیشتر جنبه توانبخشی دارد و در کلینیک‌های توانبخشی مورد استفاده کاردرمان‌ها قرار می‌گیرد .

محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم نمونه خارجی ندارد و برای نخستین بار در ایران ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاه چون نمونه دیگری در دنیا نداشته است، موفق به راهیابی به مسابقات اختراعات Itex2018 مالزی شده است.

فقیهی در زمینه تلاش‌های صورت گرفته برای صنعتی شدن این دستگاه نیز بیان کرد: برای صنعتی شدن این دستگاه ارزیابی‌های لازم برای تولید انبوه آن صورت گرفته و پس از نهایی شدن قرارداد با سرمایه‌گذار به تولید انبوه می‌رسد.

وی افزود: در جریان برگزاری مسابقات، یک شرکت استرالیایی سفارش خرید ۱۰۰ عدد از دستگاه را ارائه کرده است که در آینده نزدیک قرارداد آن منعقد می‌شود.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: تشکیل این گروه گامی در جهت ثبت یک روش آموزشی بومی نوین، تسهیل روند آموزش، پژوهش، ساخت و تولید برای دانش‌آموزان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت نرم افزار تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در کشور

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها