- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین نیروگاه خورشیدی شناور در کشور ساخته شد

 نیروگاه خورشیدی شناور بر آب، یک مگاواتی، برای نخستین بار در کشور با هدف تولید انرژی الکتریکی پاک، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و جلوگیری از تبخیر سطحی دریاچه آب صنعتی در مساحت ۱۵ هزار مترمربع با سرمایه ‌بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان، نصب و بهره برداری خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران برای نخستین بار در کشور نیروگاه خورشیدی شناور بر آب یک مگاواتی، با هدف تولید انرژی الکتریکی پاک ساخته شد که با  با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار کیلو وات ساعت انرژی به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود.
جلوگیری از تبخیر سالانه ۳۸ هزار مترمکعب آب از ویژگی‌های بارز این نیروگاه است و تمام مراحل طراحی، نصب و اجرای آن توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود.


سازه‌های شناور نیروگاه‌های خورشیدی نخستین بار در ایران، طراحی و بومی سازی و در اجرای آن از به روزترین تجهیزات استفاده شده است.


از دیگر ویژگی‌های این نیروگاه افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید انرژی در مقایسه با نیروگاه‌های خورشیدی در سطح زمین ناشی از حرارت مناسب پنل های خورشیدی در سطح آب است.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور که از طراحی خاصی برخوردار بوده و محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است، در تأمین انرژی شهرهای بندری و جزیره ای، کارخانه‌های بزرگ صنعتی، تاسیسات نفت و گاز و تولید آب شیرین کاربرد دارد.


همچنین امروز عملیات احداث ایستگاه پمپاژ، خط انتقال و تصفیه تکمیلی پساب نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان نیز با حضور استاندار این استان آغاز شد.


این ایستگاه با ظرفیت پمپاژ ۱۸۰ لیتر بر ثانیه(معادل ۶۴۸ متر مکعب بر ساعت) به طول ۱۱ کیلومتر با سرمایه گذاری ۴۸۰ میلیارد ریالی توسط  دو شرکت فناور داخلی در مدت ۱۴ ماه اجرا خواهد شد.


قابلیت بازیابی آب مصرف شده تا ۹۰ درصد، کاهش بار آبی زاینده رود و تامین آب مصرفی نیروگاه شهید منتظری از پساب شاهین شهر، از مزایای اجرای این پروژه محسوب می شود.

انتهای پیام