- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نخستین باغچه پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور

نخستین سایت پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت است
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر جواد رزمی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با بیان این که عملیات اجرایی احداث این سایت از آبان ماه ۱۳۹۵ به همت دانشجویان رشته گیاهپزشکی دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی این واحد دانشگاهی آغاز شده است گفت: مهمترین هدف احداث باغچه پرماکالچر، فرصت یادگیری به صورت عملی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای برای دانشجویان کشاورزی واحد علوم و تحقیقات است.
مجری احداث باغچه پرماکالچر واحد علوم و تحقیقات گفت: کشور در حال حاضر به دانش‌آموختگانی با مهارت‌های ویژه نیازمند است تا بتوانند در عمل نقش مؤثری در تولید ملی و اشتغال داشته باشند.
وی افزود: در این عرصه دانشجو فرصت آزمون و خطا در شرایط اقلیمی واقعی را به دست می‌آورد.
دکتر رزمی، اهدف دیگر راه‌اندازی این باغچه را کمک به تحقق بند یک و دو سیاست‌های کلی اشتغال و بند هفت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون در این باغچه، سازه‌هایی توسط دانشجویان طراحی و ساخته شده که کاملاً سازگار با طبیعت بوده و مواد صنعتی و شیمیایی در آن به کار گرفته نشده است.
وی افزود: استفاده و بهره‌گیری از ضایعات، یکی از اصول این باغچه سازگار با محیط زیست است. ضایعات پیش طبخ سلف سرویس مرکزی دانشگاه، ضایعات چای آبدارخانه‌ها و بقایای گیاهی فضای سبز دانشگاه تنها بخشی از ورودی‌های باغچه پرماکالچر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. تمامی این ضایعات به محض ورود به باغچه مدیریت شده و به طبیعت بازگرداننده می‌شوند.
وی تاکید کرد: تولید غذا از ضایعات در واقع تبدیل تهدید به فرصت بوده و نمادی از تولید درون‌زا است.
عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: ایجاد سازه‌هایی به عنوان مدل‌های کاربردی در مقیاس واقعی برای تولید غذا در شرایط نامساعد اقلیمی نظیر خشکسالی، استفاده از آب خاکستری و پساب برای تولید غذای سالم، تولید غذا در مناطق بحران‌زده نظیر مناطق آسیب‌دیده از زلزله و یا مناطق جنگی دچار آلودگی‌های شیمیایی از بخش‌های دیگر این باغچه است.
رزمی افزود: اهمیت‌بخشی به دانش بومی بخش کشاورزی و پیوند دانش بومی و نوین در افزایش بهره‌وری آب جهت تولید غذا، نگهداری و تکثیر گیاهان بومی منطقه حصارک و نیز کاشت و معرفی گونه‌های زراعی فراموش شده نظیر اسپرس و گاودانه از دیگر اهداف نخستین و تنها سایت پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور است.
وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از تولید غذا در جهان مدیون حشرات گرده‌افشان است. با این حال دست‌ورزی‌های انسانی در دهه‌های اخیر جمعیت و تنوع این حشرات مفید را با تهدید جدی مواجه ساخته است. جلب و تقویت تنوع گونه‌های گرده‌افشان بومی منطقه یکی از خدمات سبز اکوسیستمی این باغچه است به طوری که دانشجویان با ایجاد فضاهایی برای گرده‌افشانی ایمن حشرات و نیز طراحی و نصب سازه هتل‌های حشرات سعی در حفاظت از این مخلوقات خداوند دارند.
رزمی به عدم مصرف کود و سموم شیمیایی در فضای این باغچه اشاره کرد و گفت: دانشجویان داوطلب در تلاش هستند تا ردپای کربن در این باغچه را به صفر نزدیک کنند.
باغچه پرماکالچر واحد علوم و تحقیقات پس از دو سال فعالیت تاکنون پذیرای کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، فعالان محیط زیست، کودکان دوستدار طبیعت و مربیان حوزه کودک و طبیعت بوده و فرصتی را برای سیاستگذاران، فعالان بخش تولیدات کشاورزی، دانش‌آموختگان دانشگاهی، پژوهشگران و نیز شهروندان فراهم می‌آورد تا با شیوه‌های تولید غذا در عین حفاظت از طبیعت آشنا شوند.
پرماکالچر یک نظام کشاورزی و اصول طراحی اجتماعی به حساب می‌آید که به موجب آن به صورت مستقیم یا شبیه‌سازی شده از الگو و یا ویژگی‌های مشاهده شده در اکوسیستم طبیعی بهره گرفته می‌شود.
پرماکالچر (Permaculture) سیستمی است که در طراحی آن از شبیه‌سازی و الگوهایی استفاده می‌شود که در طبیعت قابل مشاهده هستند. همچنین از آن تحت عنوان کشاورزی الهام گرفته از فرهنگ بومی نیز نام برده‌اند.
واژه پرماکالچر ترکیبی است از دو واژه perma که برگرفته از واژه permanentبه معنی دائمی و نیز پسوندculture به معنی کشت و کار است.
پرماکالچر به کشاورزی پایدار اشاره دارد که بر اساس طراحی آگاهانه و با حفظ اکوسیستم‌های مولد کشاورزی است که تنوع، ثبات و انعطاف‌پذیری اکوسیستم‌های طبیعی را حفظ می‌کند.
پرماکالچر یا کشاورزی دائمی، شیوه‌ای از کاشت محصولات کشاورزی است که در آن مزرعه یا باغ از تنوع، تاب‌آوری و در عین حال پایداری برخوردار است. در حقیقت در پرماکالچر گیاه زراعی یا باغی نه به عنوان هدف بلکه به عنوان بخشی از اکوسیستم در تولید در نظر گرفته می‌شود.
در یک مزرعه پرماکالچر، همه موجودات زنده، بخشی از تعادل اکوسیستمی را شامل می‌شوند و حیات تک تک آنها ضروری است لذا باید امکان حضور هر یک از اجزای زیست بوم را فراهم کرد.
احداث نخستین سایت پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که کار اجرایی آن از آبان ماه ۱۳۹۵ به همت دانشجویان مقطع کارشناسی گیاهپزشکی آغاز شده است مبین توجه این واحد دانشگاهی به آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و پشتیبانی عملی از ایده‌های نو و کاربردی در اقتصاد مقاومتی و نیز لحاظ کردن کارآفرینی در آموزش و پژوهش دانش‌آموختگان آتی این مرکز آموزشی کشور است.
انتهای پیام