جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

موفقیت شیمیدانان ایرانی در تولید کمپلکس های ناجور هسته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36999
یکشنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۷ | 15:13

موفقیت شیمیدانان ایرانی در تولید کمپلکس های ناجور هسته

محققان دانشگاه شیراز موفق به تولید کمپلکس های ناجور هسته پلاتین – رنیم به عنوان جاذب اکسیژن شدند.

 

به گزارش دیده بان علم ایران، کمپلکس های جاذب اکسیژن به خصوص گونه های حاوی فلزات واسطه بسیار مورد توجه هستند که دلیل آن کاربردهای صنعتی و دارویی آنها در بسیاری از زمینه ها از جمله سنسورهای شیمیایی، فتوکاتالیست ها و درمان سرطان ها است. در این زمینه کمپلکس های مسطح مربعی پلاتین به عنوان بلوک های ساختمانی در سیستم های پیچیده مانند دندریمرها کاربرد دارند.

کمپلکس های حاوی فلز رنیم به خصوص متیل تری اکسو رنیم هم که از آن به عنوان یک سوپراستار یاد می شود به شدت  مورد توجه هستند زیرا از آنها به عنوان کاتالیست در فرایندهای مختلف به طور گسترده استفاده می شود با این حال سنتز کمپلکس های ناجور هسته (که شامل دو فلز متفاوت باشند) بسیار کم گزارش شده است؛ بنابراین ساخت اینگونه ترکیبات و همچنین بررسی حساسیت آنها در مقابل اکسیژن بسیار حائز اهمیت است.


در این راستا اخیرا مطالعاتی توسط محققان کشور در زمینه سنتز و فعالیت برخی از کمپلکس های ارگانوپلاتین و ارگانورنیم با هدف تهیه ساختارهای پیچیده تر برای کاربردهای بالقوه مانند سنتز مواد مولکولی یا کاتالیستی انجام شد.

همچنین طرح  کمپلکس های ناجور هسته پلاتین – رنیم به عنوان جاذب اکسیژن با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان دانشگاه شیراز انجام شد.


طراحی کمپلکس های دیمری ناجور هسته جدید که بالقوه برای کاربردهایی از جمله سیستم های جذب کننده اکسیژن مناسب باشند هدف این طرح است و با توجه به این هدف تلاش شد دیمرهای جدیدی از کمپلکس های دیمری حاوی دو مرکز فلزی متفاوت پلاتین و رنیم سنتز و به طور کامل بوسیله تکنیک های مختلف شناسائی از جمله NMR ،IR، آنالیز عنصری وکریستالوگرافی اشعه ایکس بررسی شود. همچنین توانائی این گونه از کمپلکس ها به عنوان گونه های جاذب اکسیژن بررسی شد.

نتایج این طرح منجر به تولید دانش فنی در زمینه طراحی و سنتز ترکیبات دوهسته ای ناجور هسته، کاربرد این کمپلکس ها در جذب مولکول اکسیژن، تربیت دانشجویان متخصص در زمینه شیمی آلی فلزی و چاپ  مقاله ISI می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها