پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پیشگیری از اثرات مخرب مسکن «نالبوفین» با حسگر ساخت محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3698
دوشنبه، ۲۸ تیر، ۱۳۹۵ | 08:59

پیشگیری از اثرات مخرب مسکن «نالبوفین» با حسگر ساخت محققان دانشگاهی

محققان دانشگاهی موفق به سنتز حسگر نانوکامپوزیتی شدند که می‌تواند مقدار داروی مسکن مصرف‌شده را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کند. این محصول آزمایشگاهی در کارخانه‌های تولید دارو جهت کنترل کیفیت داروهای تولیدشده نیز کاربرد دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مصرف دارو اصلی‌ترین روش درمان بیماری‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر اکثر داروها علاوه بر اثر درمانی، دارای اثرات جانبی نیز هستند که مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. ازاین‌رو اندازه‌گیری میزان داروی مصرف‌شده در بدن یکی از راه‌های جلوگیری از بروز اثرات جانبی و افزایش خاصیت درمانی دارو محسوب می‌شود. امروزه روش‌های مختلفی جهت اندازه‌گیری میزان دارو در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش الکتروشیمیایی به دلیل ساده و ارزان بودن، بیش از سایر روش‌ها موردتوجه واقع شده است.
دکتر مسعود فولادگر، مجری طرح گفت: نالبوفین یک داروی نیمه سنتزی است که از دسته‌ی داروهای مسکن به شمار می‌رود. کاربرد عمده‌ی پزشکی این دارو در سکته‌ی قلبی، آماده‌سازی برای عمل جراحی و پس از عمل به‌عنوان یک ابزار کمکی در هنگام بی‌هوشی عمومی است. همچنین این دارو مانند مورفین از جمله مواد مخدر محسوب می‌شود و گاهی معتادان به آمفتامین، از نالبوفنین به‌عنوان یک جایگزین استفاده می‌کنند.
وی افزود: هدف از انجام این پژوهش ارائه‌ روشی ساده بر پایه‌ حسگر به‌منظور تشخیص و اندازه‌گیری میزان داروی نالبوفین در نمونه‌های حقیقی نظیر نمونه‌ی ادرار بوده است.
فولادگر خاطرنشان کرد: حسگر ساخته شده در این طرح مقادیر بسیار ناچیز داروی نالبوفین را در نمونه‌های زیستی اندازه‌گیری می‌کند. به‌علاوه استفاده از این حسگر نانوکامپوزیتی از بروز اثرات جانبی مخرب داروی مذکور جلوگیری می‌کند. همچنین این حسگر روشی ساده و ارزان‌قیمت برای اندازه‌گیری داروی نالیوفین ارائه می‌دهد.
این محقق درباره نقش فناوری نانو در ساخت این حسگر گفت: «استفاده از ساختار نانوکامپوزیتی در ساخت این حسگر موجب می‌شود سطح‌ فعال الکترود افزایش یابد. از سوی دیگر افزایش مراکز فعال و بهبود سینتیک انتقال الکترون به سطح الکترود سبب می شود که جریان حاصل از اکسایش دارو روی سطح الکترود نیز افزایش یابد و این موضوع امکان اندازه‌گیری مقادیر کمتری از دارو را فراهم می‌کند. بهبود رسانایی الکتریکی درون الکترود نیز از مزایای دیگر استفاده از ساختار نانوکامپوزیتی در ساخت این حسگر است.
وی در ادامه افزود: در مرحله‌ی اول نانوکامپوزیت نیکل اکسید و نانولوله‌های کربنی عامل دار با روش رسوب‌دهی شیمیایی نیکل در حضور نانولوله‌های کربنی سنتز شد. سپس نانوکامپوزیت حاصل به‌وسیله‌ی میکروسکوپ الکترونی و پراش پرتو ایکس مشخصه یابی شد. در نهایت نانوکامپوزیت سنتز شده در ساخت الکترود خمیر کربنی به همراه یک مایع یونی به کار گرفته شده و رفتار الکتروشیمیایی نالبوفین بر روی سطح این الکترود مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج حاصل از آزمون‌ها بیانگر این حقیقت‌ است که حسگر ساخته‌شده در محدوده‌ی وسیعی از غلظت نالبوفین (۰/۲ تا ۵۰۰ میکرومولار) دارای پاسخ خطی است. همچنین این حسگر از انتخاب گری بالایی نسبت به داروی مذکور برخوردار است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر مسعود فولادگر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان- و دکتر حسن کریمی مله-، عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان است. نتایج این کار در مجله‌ Sensors and Actuators B: Chemical (جلد ۸، شماره‌ی ۳۲۰، سال ۲۰۱۶، صفحات ۴۵۶ تا ۴۶۲) به چاپ رسیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها