به گزارش رسانه‌های چینی نوزادی چهار سال پس از آنکه مادر و پدرش در یک تصادف کشته شدند، به دنیا آمده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، والدین این نوزاد که در سال ۲۰۱۳ کشته شدند، چندین نطفه (رویان) خود را به صورت منجمد نگهداشته بودند تا روزی از طریق لقاح مصنوعی صاحب کودکی شوند. اکنون این نوزاد از طریق یک رحم اجاره ای به دنیا آمده است.

مادر و پدر زوج کشته‌شده در تصادف، مبارزه طولانی حقوقی را پشت سر گذراندند تا اجازه استفاده از رویان‌ها را به دست آورند.

این نوزاد پسر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ به دنیا آمد ولی اخیرا روزنامه‌های پکن و لائوس اولین رسانه‌هایی بودند که درباره آن گزارش کردند.

این روزنامه‌ها نوشته‌اند که به دلیل نبود رویه قضایی برای این پرونده، والدین زوج کشته‌شده به دشواری فراوان توانستند مجوز به دنیا آوردن این نوزاد از طریق رحم اجاره‌ای را بگیرند.

رویان‌های این زوج در یک مخزن نیتروژن در دمای منهای ۱۹۶ درجه در بیمارستانی در شهر نانجینگ نگهداشته می‌شد.

بنا به گزارش‌ها پیش از این در چین رویه قضایی برای این که آیا پدربزرگ و مادربزرگ وارث رویان نوه شان می‌شوند یا نه، وجود نداشته است.

پس از گرفتن مجوز از دادگاه، مشکل دیگری پیش آمد. آنها تنها در صورتی می‌توانستند رویان‌ها را از بیمارستان نانجینگ منتقل کنند که مدرکی از بیمارستانی دیگر برای نگهداری آن داشته باشند.

به دلیل بلاتکلیفی قانونی درباره انتقال رویان‌ها، پیدا کردن بیمارستانی دیگر که در این قضیه دخیل شود، مشکل بود.

همچنین به دلیل این که استفاده از رحم اجاره‌ای در چین غیرقانونی است، یگانه گزینه عملی بردن رویان‌ها به کشوری دیگر بود.

بالاخره تصمیم بر آن شد که رویان‌ها به کشور لائوس که رحم‌ اجاره‌ای تجاری در آن قانونی است، منتقل شوند.

از این که هیچ هواپیمایی حاضر نشد، بطری پر از مایع نیتروژن را که به اندازه یک فلاسک بود منتقل کند، مجبور شدند آن را با ماشین منتقل کنند.

رویان در لائوس به رحم یک مادر جایگزین انتقال داده شد و نوزاد در ماه دسامبر ۲۰۱۷ به دنیا آمد.

شهروندی نوزاد که نامش را تیاتیان گذاشته‌اند، چالش دیگری بود. به همین دلیل مادر جایگزین با ویزای گردشگری به چین سفر کرد تا او را به دنیا بیاورد و مشکلی در شهروندی‌اش پیدا نشود.

از آنجا که نوزاد پدر و مادر نداشت، دو مادربزرگ و دو پدربزرگ، هر چهار نفر مجبور شدند آزمایش دی‌ان‌ای بدهند تا ثابت شود این نوزاد واقعا نوه آنهاست و مادر و پدرش هم شهروند چین هستند.

انتهای پیام