جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید نخستین ماهی تراریخته با مصرف غذایی در کانادا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36882
چهارشنبه، ۲۲ فروردین، ۱۳۹۷ | 10:12

تولید نخستین ماهی تراریخته با مصرف غذایی در کانادا

یک شرکت کانادایی با اخذ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۵ در تلاش است تولید تجاری ماهی سالمون تراریخته با مصرف انسانی را از سال آینده آغاز کند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، شرکت زیست فناوری آلبانی در حال حاضر در حال ساخت واحد های تولیدی سالمون تراریخته با ظرفیت سالانه ۲۵۰ تن است و همچنین در نظر دارد با ارتقای مزارع آبزی پروری تولید ماهی سالمون تراریخته را به ۱۲۰۰ تن در سال برساند.

با بهره برداری اولیه در سال ۲۰۱۸ تولید سالمون تراریخته در مقیاس تجاری در اواخر ۲۰۱۹ سال عملیاتی می شود. این ماهی اولین جانور تراریخته است که به عنوان غذا به مصرف انسانی می رسد.

ماهی سالمون تراریخته مشابه انواع غیرتراریخته است اما به کمک انتقال ژن از یک ماهی دیگر به سالمون مدت زمان رشد آن کاهش یافته است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ماهی سالمون تراریخته به اندازه ماهی سالمون غیر تراریخته برای مصرف انسانی ایمن و مفید است. غذای به دست آمده از ماهی سالمون تراریخته هم برای مصرف انسان و هم برای مصرف حیوانات ایمن است و طبق مطالعات انجام شده تنها تفاوت آن رشد بسیار سریع تر نسبت به انواع غیر تراریخته است.

سالمون های تراریخته، اندازه ای برابر با ماهی های سالمون غیر تراریخته موجود در بازار دارند اما نسبت به آنها غذای کمتری مصرف می کنند و رشد سریع تری دارند.

در سال ۲۰۱۵، یک ماه پس از تصویب تولید تجاری ماهی سالمون تراریخته، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز تولید مرغ های تراریخته را نیز صادر کرد. این مرغ ها تخم مرغ هایی تولید می کنند که حاوی داروهای زیستی برای انسان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها