- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رآکتور تحقیقاتی تهران، جوان شد

رآکتور تحقیقاتی تهران با بهره‌گیری از توان داخلی بازسازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به قدمت این راکتور گفت: در یک سال گذشته با تلاش محققان و جوانان ایرانی این رآکتور به طول کامل بازسازی شده و امروز رآکتوری جوان در خدمت فعالیت‌های تحقیقاتی کشور است.

وی افزود: در کنار نوسازی این رآکتور،​ نخستین‌بار مدار آزمایش سوخت هسته‌ای ایجاد و نصب شده است تا تاب‌آوری سوخت تولیدی برای استفاده در نیروگاه‌ها نیز در این رآکتور تحقیقاتی انجام شود.

صالحی خاطرنشان کرد: مدار نصب‌شده در این مجموعه توان ایجاد فشار ۲۰ تا ۳۰ اتمسفر فشار و آزمایش تاب‌آوری سوخت تولیدی در برابر حرارت و تشعشعات رآکتور را دارد.

وی ساخت این تجهیزات را افتخاری جدید برای محققان ایرانی دانست و افزود: این تجهیزات تست ساخته‌شده برای رآکتورهای تحقیقاتی قابل استفاده است و گام نخست برای طراحی و ساخت تجهیزات تست در ابعاد بزرگتر با تاب‌آوری ۱۶۰ اتمسفر برای استفاده در روند تولید سوخت نیروگاهی است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تمامی مراحل طراحی و کارگاهی ساخت این تجهیزات مدار تست سوخت هسته‌ای به همت جوانان ایرانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: این مدار فرایندی ضروری در روند تولید سوخت نیروگاهی است و سوخت پیش از تکمیل فرایند تولید باید آزمایش‌های تاب‌آوری در برابر حرارت، فشار و تشعشعات رآکتور را پشت سر بگذارد.

راکتور تـحقیقاتی آب سبک تهران در آذر ماه ۱۳۴۶ بحرانی و مـشغول به کار شد. این راکتور شامل مجموعه ای از قسمت اصلی در داخل یک گنبد مـحافظ و سیستم های جانبی خنک کننده و پمپاژ آب و تصفیه یونی در مساحتی حدود ۲ هـکتار قرار گرفته است.

از سـال ۱۳۷۲ تاکنون، این راکتور با بـسته های سـوخت با غنای ۲۰% (LEU) مـشغول به  است. وضـعیت نـرمال کاری قـلب راکتور حـاوی ۲۲ تا ۳۰ بـسته سـوخت می باشد. این راکتور یکی از انـواع راکتور های چـند منظوره (multipurpose) بوده و در نوع خود از کارآترین انواع راکتور های دنیا در زمینه علمی و صنعتی می باشد.

در حال حاضر به علت وجود شرائط خاص کشور، تولید رادیو ایزوتوپ های مورد مصرف در پزشکی (موسوم به رادیو داروها) با استفاده از این راکتور دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

انتهای پیام