- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رقابت ۴۷۸ تیم در سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران/ رونمایی از ربات اطفای حریق ایرانی

رییس کمیته ملی ربوکاپ از برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ با حضور ۴۷۸ تیم ایرانی و خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر مرتضی موسی خانی در نشست خبری سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸ که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد با بیان اینکه علوم سایبری، رباتیک و هوش مصنوعی محورهای انقلاب چهارم صنعتی هستند، گفت: اگر این علم و فناوری را توسعه داده و آن را برای صنایع کاربردی کنیم، می توانیم در تولید کالاهای باکیفیت داخلی تاثیرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی در خودروهای بدون سرنشین، خورشیدی، هیبریدی و ماشین های صنعتی در دستورکار صنایع جهان قرار گرفته است، افزود: امیدواریم با برگزاری چنین مسابقاتی، بتوانیم علوم سایبری و هوش مصنوعی را در کشور ترویج دهیم.

موسی خانی در بیان جزئیات سیزدهین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران گفت: این مسابقات از فردا تا هجدهم فروردین در سالن های ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۲۷ نمایشگاه بین المللی تهران با حضور ۴۷۸ تیم پذیرفته شده برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این تعداد تیم از بین ۷۸۰ تیم ثبت نام شده، برگزیده و منتخب شرکت در مسابقات شدند، اظهار داشت: ۳۸ تیم خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا، چین، فرانسه، هلند، انگلستان، ترکیه، پرو، هندوستان، سنگاپور و کره جنوبی در این مسابقات حضور دارند.

رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به برگزاری لیگ های دانش آموزی در این دوره از مسابقات، گفت: امسال شاهد حضور کیفی تیم های دانش آموزی هستیم به طوری که سال گذشته ۵۰ درصد دانش آموزان شرکت کننده حائز شرایط حضور در مسابقات شدند در صورتی که امسال ۷۵ درصد از دانش آموزان ثبت کننده در سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران توانستند به این مسابقات راه یابند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری بهتر مسابقات، زمین های مسابقات را به ۱۸ زمین توسعه داده ایم، گفت: تیم های مختلف در ۵ روز با یکدیگر به رقابت می پردازند که این مسابقات شامل بخش لیگ های دانش آموزی، دانشجویی و کاربردی است. مسابقات لیگ دانش آموزی در سال های ۶، ۷ و ۲۷ ، دانشجویی در سالن های ۸ و ۹ و مسابقات لیگ های کاربردی ۱۰ و ۱۱ برگزار می شود.

دکتر موسی خانی ادامه داد: بخش لیگ های دانش آموزی شامل فوتبال یک به یک، فوتبال دو به دو و پیشرفته، امداد مقدماتی و فضای مشترک است. لیگ های دانشجویی نیز شامل ربات های انسان نما، ربات های فوتبالیست سایز کوچک و سایز متوسط، ربات صنعتی، ربات استاندارد پلتفرم، ربات پرنده، ربات خانگی، ربات های مین یاب و ربات های امدادگر است.

به گفته رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران، ربات های خلاقیت دانش آموزی، ربات های آتش نشان با محوریت ساختمان پلاسکو، ربات های امداد و نجات با محوریت کشتی سانچی، ربات های جنگجو و ربات های تعقیب مسیر از لیگ های بخش کاربردی این مسابقات است.

وی افزود: در مجموع ۱۳۲ تیم در بخش دانشجویی، ۱۹۳ تیم در بخش دانش آموزی، ۹۳ تیم در بخش کاربردی و ۶۰ تیم در بخش شبیه سازی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

موسی خانی با اشاره به ویژگی های این دوره از مسابقات گفت: زمین ربات های فوتبالیست امسال دوبرابر و براساس استانداردهای بین المللی ایجاد شده است و ربات های مین یاب در دو بخش دستی و اتوماتیک با یکدیگر رقابت خواهند کرد. تیم های اول هر یک از مسابقات، مجوز حضور در مسابقات بین المللی کانادا را کسب خواهند کرد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با تاکید بر لزوم توجه به علوم سایبری و فناوری هوش مصنوعی گفت: امارات که جمعیت آن حدود یک دهم ایران است، تربیت یک میلیون برنامه نویس را در دستور کار خود قرار داده است. ما نیز باید در حوزه پرورش برنامه نویسان و متخصصان حوزه هوش مصنوعی در منطقه پیشتاز بوده و حرف اول را بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: ربات اطفای حریق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که قابلیت کاربرد در دمای هزار درجه سانتیگراد را دارد، یکی از دستاوردهای فعالیت در حوزه رباتیک است که کاربردی بوده و می تواند به آتش نشانان در حوادث کمک کند. این ربات قرار است فردا در مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران رونمایی شود.

انتهای پیام