- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۳۱ فروردین ماه، روز جهانی نجوم امسال در ایران اعلام شد

انجمن نجوم ایران، ۳۱ فروردین ماه جاری را به عنوان روز جهانی نجوم در ایران گرامی می دارد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، طبق مصوبه هیات مدیره انجمن نجوم ایران، مراسم هفته نجوم در سال ۱۳۹۷ از روز ۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد و روز آغازین این هفته (جمعه ۳۱ فروردین) به عنوان روز نجوم تعیین شده است.

انجمن نجوم ایران در ماه‌های گذشته با برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، برنامه ‌های ویژه‌ای را به مناسبت هفته جهانی نجوم تدارک دیده است.

این انجمن از همه مراکز، ارگانها و گروه‌های نجومی فعال در کشور جهت برگزاری هرچه شایسته‌تر مراسم هفته نجوم، دعوت به همکاری کرده است.

تاریخچه روز جهانی نجوم به حدود سه دهه قبل برمی گردد که «دوگ برگر» رییس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی تصمیم گرفت برای علاقه‌مند کردن مردم به نجوم در رصدخانه‌ها را به روی مردم بگشاید.از آن سال به بعد هفته جهانی نجوم هر ساله برگزار جهانی نجوم می‌شود تا زیبایی‌ها و شگفتی‌های آسمانی برای مردم بازگو شود.

هفته نجوم فرصتی برای معرفی کردن علم نجوم به مردم است و انتخاب تاریخ برگزاری این هفته نیز از سوی اتحادیه جهانی نجوم( International Astronomical Union (IAU اعلام می‌شود که تلاش می‌کند در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند.

بنا به تصمیم گیری اتحادیه نجوم، روز نجوم هر ساله یکی از روزهای تعطیل آخر هفته در نیمه اول اردیبهشت (اواسط آوریل تا اواسط می) است که به تربیع اول ماه نزدیکتر است.

در این تاریخ هنگامی که ماه در وضعیت تربیع است، بعد از ظهر طلوع و نزدیک نیمه شب غروب می‌کند، بنابراین از بعدازظهر به بعد می‌توان با دوربین‌ها و تلسکوپ‌های آماتوری، پستی بلندی‌های ماه را به مردم نشان داد. علاوه بر ماه موضوعات دیگری نظیر خورشید، سیارات و برخی از اجرام اعماق آسمان ( با توجه به میزان تاریکی آسمان ) موضوعات جذاب برای نمایش عمومی هستند.

در کشورهایی که تقویم رسمی آنها میلادی است روز نجوم روز شنبه یا یکشنبه (روز آخر هفته که تعطیل است) برگزار می‌شود. طبق دستور العمل اتحادیه نجوم، هر کشوری با شرایط خاص خود روز نجوم را در هفته نجوم کشور خود تعیین و برگزار کند.

انجمن نجوم ایران با توجه به تقویم رسمی کشور، روز جمعه قبل یا بعد از روزی را که اتحادیه نجوم انتخاب می‌کند، به عنوان روز نجوم در ایران اعلام می‌ کند تا مردم بیشتری به ویژه خانواده‌ها بتوانند از برنامه‌های این روز استفاده کنند.

انتهای پیام