جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جایزه بین‌المللی «گفتار نشانه‌دار» به استاد ایرانی رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3666
یکشنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۵ | 12:49

جایزه بین‌المللی «گفتار نشانه‌دار» به استاد ایرانی رسید

دکتر ” گیتا موللی ” عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، جایزه کنفرانس جهانی پنجاهمین سالگرد گفتار نشانه‌دار را از آن خود کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر موللی، که تدوین کننده روش کیود/ گفتار نشانه‌دار (National Cued Speech Association) برای زبان فارسی، ویژه آموزش افراد ناشنوا/ کم شنوا در گروههای مختلف سنی است ، درباره این جایزه و علت انتخابش برای دریافت آن  گفت: روش کیود/ گفتار نشانه دار ، روشی بین المللی و جهانی است که با یک سری نشانه رمزمانند ، هر آنچه را که فرد ناشنوا نمی تواند بشنود ، با استفاده از حس بینایی فرد ناشنوا، به او ارائه می کند . بنابراین ، فرد ناشنوا دسترسی کاملی به همه صداهای کلمات و در نهایت ، ” گفتار” خواهد داشت و همه صداها به او نشان داده می‌شود .

وی اظهار داشت : تمامی کشورهای دنیا، با پیاده‌سازی این روش بر روی زبان گفتاری خود، به هموطنان ناشنوا و کم شنوایشان ، در شناخت کلمات و در نتیجه، بیان آنها و برقراری ارتباط کلامی کمک کرده اند.

دکتر موللی افزود: تا زمانی که من ، این موضوع را برای پایان نامه خود انتخاب نکرده بودم ، کسی در ایران ، با این روش آشنا نبود چرا که هیچ کس این روش را بر روی زبان فارسی پیاده نکرده بود .

این محقق و استاد دانشگاه ، ادامه داد: با تدوین و اجرای پایان نامه ام ، در واقع ، پروژه کشوری پیاده سازی روش کیود/ گفتار نشانه دار Cued Speech برای زبان فارسی اجرا شد و جمهوری اسلامی ایران نیز به کشورهای جهان در اجرای این روش برای افراد ناشنوا و کم شنوای کشورشان پیوست.همچنین همه فارسی زبانان جهان نیز امکان استفاده از آن را پیدا کردند.

وی اظهارداشت: جایزه بین المللی انجمن گفتار نشانه دار و لوح تقدیر کمیته برگزار کننده این کنفرانس، به پاس زحمات و پژوهشها در راستای خدمت به کودکان و بزرگسالان ناشنوا/کم شنوا و بویژه اجرای این روش در ایران و تمامی اقداماتی که در پی آن برای جامعه ناشنوایان و کم شنوایان و خانواده های آنان انجام دادم و همچنین مقاله های علمی که در ایران و جهان به چاپ رسیده است ، اعطا شد.

دکتر موللی افزود: در ادامه اجرای روش کیود/ گفتار نشانه دار به زبان فارسی ، ضمن چاپ دهها مقاله علمی در داخل و خارج از کشور ، چهار پایان نامه کارشناسی ارشد روی این موضوع اجرا شد و همچنین ، وب سایت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) ، نرم افزار، کتاب دیجیتال اندرویدی ، CD ، کارت آموزشی, فلش کارت و نمودار های مربوطه ، از دیگر فعالیت هایی بود که برای آموزش هرچه گسترده تر مربیان و خانواده های افراد ناشنوا و کم شنوا ، طراحی کرده و ساختم.

وی از آموزش مستقیم مربیان و خانواده های افراد ناشنوا و کم شنوا از طریق دانشگاهها,انجمن های علمی و آموزش و پرورش استثنایی در تهران و شهرستانها گفت و خاطرنشان کرد: تهیه فیلم ها و اقدامات آموزشی به دو زبان فارسی و انگلیسی و پخش آنها بصورت online در شش شبکه اجتماعی اینترنتی پرمخاطب ، از دیگر اقداماتی است که طی سالهای اخیر انجام دادم.

وی افزود: انجمن جهانی «گفتار نشانه دار» NCSA ، با توجه به تمامی این اقدامات و فعالیت هایم ، از این جانب دعوت کرد تا در کنفرانس جهانی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد ابداع این روش در آمریکا برگزار می‌شود ، شرکت کرده و گزارشی از تمامی فعالیت هایم به شرکت کنندگان این کنفرانس ، ارائه کنم.

دکتر موللی اظهارداشت : هرچند که متاسفانه به دلیل آماده نشدن ویزا نتوانستم در این کنفرانس حضور فیزیکی داشته باشم ، اما چون یکی از سخنرانان اصلی بودم ، با تهیه فیلم ویدئویی از سخنرانی خود و پاورپوینت و چند فیلم از تمامی فعالیت هایم در این ارتباط ، توانستم حضوری قدرتمندانه از نماینده ایران به عنوان تنها کشور منطقه آسیا و خاورمیانه که مورد تقدیر قرار گرفت ، نشان دهم .

وی افزود: لوح تقدیرم را نیز  به نمایندگی، یک جوان ناشنوا به نام ” اردوان گیتی ” ,دانشجوی دکتری زبانشناسی زبان اشاره در دانشگاه گالادت و نوه دکتر گیتی که از بزرگان ناشنوایی ایران است ، دریافت کرد .

دکتر موللی همچنین از ارائه پیام ” صلح ، محبت و دوستی ” به کنفرانس جهانی پنجاهمین سالگرد گفتار نشانه دار ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در آمریکا ، سخن گفت و افزود: هم اکنون ، دنیا به عشق نیاز دارد و با تمام وجودم ، تمایل داشتم تا این پیام را به کنفرانس جهانی مربوطه و به گوش جهانیان ، برسانم .

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

در دانشگاه علوم بهزیستی دنبال می شود: شناسایی ژنهای مرتبط با ناتوانی ذهنی به کمک مگس سرکه

تولید قطعات پرکاربردترین ارتزهای توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها