شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تلاش فناوران ایرانی برای توسعه پزشکی بازساختی در ترمیم زخمها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36611
شنبه، ۲۶ اسفند، ۱۳۹۶ | 13:02

تلاش فناوران ایرانی برای توسعه پزشکی بازساختی در ترمیم زخمها

یک شرکت دانش‌بنیان با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی محصولات پزشکی بازساختی در حیطه ترمیم زخم‌ها را توسعه می‌دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران با توجه به اینکه بسیاری از آسیب‌هایی که در سوختگی‌های شدید به بافت پوست وارد می‌شود با رویکرد سنتیِ قابل‌درمان نیست برای چنین شرایطی باید به صورت مهندسی شده داربست‌هایی را طراحی کرد که در ناحیه ضایعه دیده قرار گرفته و به ترمیم و ساخت مجدد بافت آسیب‌دیده کمک کند.

فرایند ترمیم زخم بسیار پیچیده بوده و نیازمند عملکرد همزمان انواع مختلفی از سلول‌ها و فاکتورهای رشد است. در هنگام وارد آمدن زخم‌های سوختگی فرآیند ترمیم طبیعی زخم به دلیل گسترده بودن سطح بافت آسیب‌دیده با مشکل مواجه شده که این موضوع باعث کندی روندترمیم زخم می‌شود.

این پیچیدگی باعث افزایش احتمال عفونت زخم و در نهایت افزایش خطر مرگ می‌شود. برای درمان سریع و مؤثر این نوع از زخم‌ها در چند سال اخیر، استفاده از داربست‌های پوستی در دنیا رواج یافته است. این داربست‌ها با فراهم آوردن محیطی متخلخل با رطوبت و چسبندگی بالا به محل زخم، باعث تقلید ساختار طبیعی پوست می‌شوند.

با توجه به گستردگی بالای آمار مرگ‌ومیر ناشی از زخم‌های گسترده‌ی سوختگی در کشور، اهمیت این نوع داربست‌ها بیش‌ازپیش جلوه می‌کند. در حال حاضر داربست‌های پوستی موجود در کشور برای این نوع زخم‌ها وارداتی بوده و قیمت بسیار بالایی دارند لذا بومی‌سازی ساخت این نوع داربست‌ها در داخل کشور نه تنها باعث افزایش توان بالینی کشور خواهد شد، بلکه سبب فراهم آوردن محصولی با قیمت مناسب برای تمامی اقشار کشور خواهد شد.

این شرکت دانش‌بنیان برای این هدف قدم بر می‌دارد و دو محصول در این زمینه تولید کرده است که آماده دریافت مجوز برای ورود به بازار هستند. همچنین تولید محصولات دیگری درزمینه مهندسی بافت در حوزه تولید گرفت های عروقی و غضروف در این شرکت در دست انجام است که مراحل اولیه خود را سپری کرده است.

از دیگر محصولات این شرکت دانش‌بنیان دستگاه های نوین «تشخیص پزشکی» به‌عنوان یکی دیگر از زیرشاخه‌های فناوری‌های نوین است. با طراحی سامانه‌های میکروفلوییدیکی یا ریز سیال، می‌توان با استفاده از احجام بسیار ناچیزی از مایعات بدن، آزمایش‌های مهمی را انجام داد و تشخیص بیماری‌ها را در مدت‌زمان بسیار کوتاه‌تر و با کمترین هزینه ارائه کرد.

به‌عنوان نمونه در بیمارانی که مبتلا به سرطان بوده و لازم است تا از طریق آزمایش‌های مکرر، وجود سلول‌های سرطانی گردشی در خون آنها پایش شود، می‌توان از طریق دستگاه هایی که به این منظور ساخته می‌شود آزمایش‌ها را در منزل انجام داد و با استفاده از حجم بسیارکمی از خون بیمار در مدت‌زمانی کوتاه به بررسی وضعیت آن پرداخت.

این شرکت دانش بنیان در این راستا اقدام به طراحی دستگاه‌های میکروفلوئیدیک بر روی تراشه با هدف تشخیص بیماری و همچنین بررسی ژنتیکی آن از طریق سیستم مجتمع تکثیر ژن با استفاده از نمونه‌های بسیار اندک کرده است.

از برنامه‌های آتی این شرکت پرداختن به بحث «پزشکی مبتنی بر فرد» است. در حال حاضر علم روز دنیا به سمتی می‌رود که پزشکان داروها را به صورت تعمیم‌یافته و جنرال برای تمامی بیماران تجویز نکنند. زیرا اثبات شده برخی داروها اثرات مخربی می‌توانند روی سایر بافت‌های بدن داشته باشند و نوع و دوز داروی بهینه باید برای افراد مختلف به صورت شخصی تعیین شود.

برای انجام این کار نیاز به طراحی سامانه‌هایی است که بتوان در خارج از بدن فرد سلول‌های بدن وی را کشت داد و اثر داروهای مختلف و دوز آن بر روی بدن بیمار را بررسی کرد و در حالت بهینه به پزشک مربوطه گزارش داد که کدام دارو با کدام دوز برای بیمار باید تجویز شود.

سامانه نوینی که می‌توان برای این منظور استفاده کرد سیستم‌های ریز سیال یا میکروفلوییدیک است. از این سامانه‌ها، به صورت موازی و همزمان و با تعداد بسیار بالا می‌توان استفاده کرد. این سامانه‌ها در این شرکت دانش بنیان در دست بررسی هستند و در واقع مدل کوچک شده پزشکی بازساختی را بر روی تراشه همانندسازی می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

مهمترین عوارض پیوند سلول های بنیادی

حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران از پروژه‌های سلول‌های بنیادی

برگزاری سومین المپیاد دانش آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی/قبولی ۹۰ درصد شرکت کنندگان دور نخست در سه رشته مهم علوم پزشکی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها