پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ارائه الگویی برای ارتقای دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست توسط محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36585
شنبه، ۲۶ اسفند، ۱۳۹۶ | 10:46

ارائه الگویی برای ارتقای دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست توسط محققان دانشگاهی

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ارائه الگویی برای ارتقای دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر آیدا احمدی استادیار واحد علوم و تحقیقات با همکاری دکتر نبی‌ا… منصوری از اساتید این واحد دانشگاهی و محمد براتچی متخصص در زمینهHSE، ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستم‌های مراقبت بهداشتی را ارائه کردند.

دکتر احمدی استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این الگو در قالب مقاله ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستم‌های مراقبت بهداشتی ارائه شده است، گفت: هدف از این پژوهش بکارگیری پایه های مدیریت دانش برای توانمندسازی فعالیت‌ها در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستم‌های مراقبت بهداشتی درمانی کشور است.

وی افزود: مدیریت دانش مجموعه اعمالی است که فرآیند خلق، توسعه و استفاده از دانش را هدایت می‌کند. به همین دلایل از اهداف مدیران اکثر سازمان‌ها به‌ویژه مراقبت‌های بهداشتی برای رضایت ذینفعان (پرسنل، بیماران و…)، استفاده و توسعه از مدیریت دانش است.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد، شناسایی و ارزیابی ریسک را جزء مهم‌ترین فعالیت‌ها در کنترل مخاطرات دانست و افزود: در محیط‌ های پرمخاطره‌ای مانند سیستم‌های مراقبت بهداشتی، کارکنان باید از مخاطرات ایمنی مربوطه و اقدامات ضروری در هنگام بروز حادثه آگاه باشند. بنابراین افراد در این حوزه نیاز به اطلاعات درست در زمان مناسب و به شکل صحیح دارند، پس می‌توان گفت مدیریت دانش موضوعی حیاتی است.

دکتر احمدی ادامه داد: در پژوهش حاضر تعیین اهداف دانش، شناسایی دانش، اشتراک دانش و توسعه و ارزیابی دانش به عنوان بخش‌های کلیدی در الگو معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در بخش مراقبت‌های ویژه با انسجام دانش و مدیریت آن امکان‌پذیر است، اضافه کرد: تحقق این مهم در سایه حمایت مدیریت و پایه‌ریزی ساختار مناسب مشارکت و حمایت کارکنان برای تسریع کارها و عملی‌تر شدن برنامه‌ها است. به این منظور اموال سازمانی، دانش، تجربه و تخصص در سازمان باید به ساختاردهی، توزیع و اشتراک‌گذاری آن منتهی شده تا از امکانات موجود به نحو احسن استفاده شود.

دکتر احمدی ادامه داد: از سوی دیگر توسعه و ارزیابی دانش باعث ایجاد ایده‌ها، گسترش دانش و بازخورد مناسب در مرحله کنترل و بازنگری مدیریت ریسک خواهد شد.

عضو فعال انجمن متخصصان محیط زیست ایران خاطرنشان کرد: عدم آگاهی و هماهنگی بخش‌ها و واحدهای مختلف سازمان، هزینه‌های هنگفتی را بر آن تحمیل خواهد کرد. در حقیقت هدف غایی ایجاد سازمان یادگیرنده برای فراگیری، ذخیره و انتقال دانش مدیریتHSE و تداوم آن است. این امر در سازمان‌های حیاتی مانند مراکز مراقبت‌های بهداشتی باعث پیشبرد کارآمد اهداف سازمان، پیشگیری از دوباره‌کاری، هدر رفت منابع و افزایش رضایت ذینفعان در نتیجه ارتقا سطح سلامت و رفاه زندگی در جامعه خواهد شد.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها