- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

استرالیا در آستانه ریشه کنی سرطان دهانه‌ رحم با واکسیناسیون

اجرای برنامه‌ واکسیناسیون رایگان HPV در مدارس به کاهشی چشمگیر در آهنگ ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم در استرالیا منجر شده به طوری که پیش بینی می شود این کشور پیشگام ریشه کنی کامل این بیماری در دنیا باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، انجمن HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) استرالیا در حالی از ریشه‌کنی سرطان دهانه‌ رحم در آن کشور در آینده نزدیک خبر می دهد که این سرطان همچنان در کشورهای در حال توسعه قربانی می‌گیرد.

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یک عفونت قابل انتقال از راه آمیزش جنسی محسوب می‌شود که عامل ۹۹٫۹ درصد سرطان‌های دهانه‌ رحم است.

در سال ۲۰۰۷، دولتمردان فدرال استرالیا شروع به فراهم کردن واکسن برای دختران دانش آموز ۱۲، ۱۳ ساله کردند و در سال ۲۰۱۳ پسرها نیز مشمول این برنامه شدند.

دخترها و پسرهایی که در این گروه سنی نبودند اما زیر ۱۹ سال بودند می‌توانستند به دو نوبت از این واکسن‌ها به صورت رایگان دسترسی داشته باشند. در سال ۲۰۱۶، ۷۸٫۶ درصد از دختران ۱۵ ساله و ۷۲٫۹ درصد از پسران ۱۵ ساله واکسینه شدند.

در نتیجه، آهنگ HPV در میان زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله از ۲۲٫۷ به ۱٫۱ درصد کاهش پیدا کرد.

آهنگ ایمنی‌زایی از سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است و به علت تعداد زیاد افراد تحت پوشش، یک اثر حفاظتی سراسری به وجود آمده است.

نکته‌ جالب این است که با ایمن شدن زنان در واقع مردان نیز تحت حفاظت قرار می‌گیرند.

ایان فریزر، استاد دانشگاه کویینزلند می گوید زنان مسن‌تری که هیچ وقت واکسینه نشده‌اند باید به طور مرتب تحت بررسی قرار بگیرند.

در دسامبر، دولتمردان طرحی جدید در مورد واکسیناسیون مطرح کردند که ممکن است باعث ریشه‌کنی سرطان زودتر از زمان موعود شود. البته تا آن موقع برنامه‌ شناسایی مبتلایان به این سرطان ادامه خواهد داشت و امید می رود طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با تداوم واکسیناسیون این بیماری کاملا در استرالیا ریشه کن شود.

به گفته کارشناسان تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد از زنان استرالیایی به طور مرتب در طرح‌های تشخیص این سرطان شرکت می‌کنند، اما اگر ۱۰۰ درصد زنها در این طرح‌ها شرکت می‌کردند استرالیا بدون استفاده از واکسن هم می‌توانست این بیماری را ریشه‌کن کند.

استرالیا در سال ۱۹۹۱ طرحی را شروع کرد که در آن زنان هر دو سال یکبار تحت بررسی قرار می‌گیرند. این طرح در دسامبر توسط تستِ پیشرفته‌ای که عفونت‌های HPV را قبل از گسترش شناسایی می‌کند جایگزین شد. در این برنامه‌ جدید از زنان بین ۲۵ تا ۷۴ سال خواسته می‌شود که هر پنج سال یکبار در این برنامه شرکت کنند.

به گفته‌ دانشمندان واکسن جدیدی نیز از اواخر امسال برای هدف قرار دادن رشته‌های جدیدی از ویروس‌های HPV وارد برنامه خواهد شد.

برخلاف استرالیا نرخ رشد این سرطان در کشورهای در حال توسعه بسیار زیاد است.