- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: وظیفه دانشمندان علوم پزشکی ایران، حل مشکلات جدی سلامت است/ نیمی از بودجه ناچیز تحقیقات پزشکی امسال هنوز اختصاص نیافته است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: از ۱۱۳ میلیارد تومان بودجه تحقیقات پزشکی در سال ۹۶، فقط ۵۰ درصد آن تا کنون اختصاص یافته است که هم اصل بودجه و هم اختصاص آن بسیار ناچیز است

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده، رییس موسسه توسعه ملی تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) روز چهارشنبه در سومین همایش شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی ، در جمع ۶۲۰ دانشمند برتر علوم پزشکی ایران که جزو دانشمندان یک درصد برتر و نیز از جمله دانشمندان دارای اچ ایندکس ۱۵ و بالاتر بودند افزود: برنامه اصلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تقویت زیرساختهای تحقیقات علوم پزشکی بوده است که احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی و تصویب و حمایت از بیش از ۲۲۳ طرح طی چهار فراخوان ، حمایت ۴۰ میلیون تومانی از محققان جوان زیر ۴۰ سال و استادیار و نیز اعطای گرنت ۲۵ میلیون تومانی به محققان و دانشمندان فرهیخته دارای اچ ایندکس بالای ۱۵،از جمله اقدامات برای تقویت زیرساختها بوده اند.

وی همچنین در این زمینه به افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی دارای ردیف مستقل بودجه به ۵۳ مرکز، هدفمندسازی تاسیس واحدهای تحقیقاتی علوم پزشکی در کشور، راه اندازی برنامه های ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت، توسعه برنامه ملی کنترل سرطان و نظام مبتنی بر ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، راه اندازی مراکز کوهورت بزرگسالان، جوانان و نوزادان در ۲۱ استان کشور، اجرای برنامه های زیرساختی در دانشگاه ها شامل ایجاد و توسعه اتاق های تمیز و نیز آزمایشگاه های جامع تحقیقاتی جدید که  ۱۰ آزمایشگاه نیز تا چند سال آینده راه اندازی خواهد شد، اجرای پروژه بزرگ دانشگاهی ایرانوم و پزشکی بازساختی، حمایت سالانه یک میلیارد تومانی از مجلات علوم پزشکی و افزایش مشاهده پذیری مجلات و مقالات دانشگاه ها در سامانه های ثانویه، تامین منابع الکترونیک اطلاعات علمی و ایجاد دسترسی بری دانشگاه ها و انجمن ها و موسسات تابعه آنها اشاره کرد.

دکتر ملک زاده در ادامه این موضوع، از ایجاد سامانه نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی (نوپا)، راه اندازی برنامه تربیت پزشک پژوهشگر، اجرای برنامه تحقیقاتی پسا دکتری و … نیز خبر داد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین از حمایت از ۵۳۰  طرح تحقیقاتی فرهیختگان (محققان دارای اچ ایندکس ۱۵و بالاتر) در طول چهار سال گذشته یاد کرد و در ادامه سخنان خود گفت: نیروی انسانی و بویژه محققان و دانشمندان اساس ثروت ملت ها را تشکیل می دهند و دولتهایی که نتوانند مهارت ها و دانش مردمانش را توسعه دهند، توانایی توسعه را نخواهند داشت.

به گفته معاون وزیر بهداشت ایران ۱۰ سال زودتر از افق پیش بینی شده  به رتبه اول منطقه در تولید علم دست یافته است و با انتشار بیش از ۵۲ هزار مدرک علمی و ۷۰ هزار و ۴۸ استناد، در اسکوپوس رتبه ۱۶ و در آی اس آی رتبه ۱۷ تولید علم جهان را داشته است و این درحالیست که علوم پزشکی فقط ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را در اختیار دارد اما ۳۰  درصد تولید علم ایران مربوط به علوم پزشکی است.

وی افزود: با فاصله محسوس از ترکیه و رقبای منطقه، هم در تولید کمی هم در تولید کیفی مقالات در حال پیشروی هستیم و در اخذ استنادات رتبه اول منطقه را داریم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت از رشد کیفی تولیدات علمی ایران به عنوان موفقیت چند سال اخیر یاد کرد و آن را یک موفقیت مهم خواند و گفت: ایران در کیفیت تولید علم پیشرو منطقه است؛ زیرا نیروی انسانی برجسته ما نسبت به سایر کشورها خیلی بیشتر است.

ملک زاده گفت: برخی پزوهش را کاری لوکس می دانند اتفاقا در شرایط سخت مالی کشور باید بیشترین بودجه را به پژوهش اختصاص داد؛ هر چند ما در بخش سلامت تولید دانش را فقط تولید مقاله نمی دانیم و به دنبال راهکار مشخص برای حل مشکلات هستیم.

وی در این باره به شاخص های توسعه پایدار در بخش سلامت اشاره کرد و با اعلام رتبه ۵۸ ایران در شاخصهای سال ۲۰۱۷، از وضعیت بد کشور در برخی شاخصها مانند شاخص آلودگی هوا و ریزگردها، مرگ و میر بر اثر سوانح و تصادفات جاده ای و مسمومیتها و همچنین از وضعیت خوب ایران در برخی دیگر از شاخصها ، یاد و بر اهمیت تلاش پژوهشگران برای رفع این چالشها تاکید کرد.

دکتر ملک زاده گفت: آلودگی هوا در سالهای اخیر در ایران بدتر شده و ۲۹ هزار و ۵۰۰ مرگ ، ناشی از آلودگی هوا در  یک سال جان باخته اند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سریع سن امید به زندگی در ایران ، در عین حال از مرگهای زودرس (زیر ۷۰ سال) ایرانیان به عنوان یک دغدغه جدی نظام سلامت نام برد و گفت: در سال ۹۴ ، ۵۵ درصد مرگها زیر ۷۰ سال بوده و ۹۸ هزار مرگ زیر ۵۵ سال داشته ایم.

وی در همین زمینه از پرفشاری خون به عنوان یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی عروقی و نهایتا مرگهای زودرس  نام برد.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران گفت: بر اساس دستاورد مطالعه کوهورت گلستان و تولید قرص پلی پیل برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و مرگهای زودرس، به این نتیجه رسیده ایم که می توانیم مانع نیمی از مرگهای زودرس در کشور شویم.

دکتر ملک زاده در پایان به وضعیت فناوری کشور در بخش سلامت پرداخت و با بیان این که ۳۰ درصد شرکتهای دانش بنیان مربوط به بخش سلامت است، وضعیت کشور را در فناوری سلامت رو به پیشرفت توصیف کرد.

انتهای پیام