سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پروفسور سرهنگی، موسس بزرگترین جامعه «ریاضیات و هنر» جهان درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3617
دوشنبه، ۲۸ تیر، ۱۳۹۵ | 14:37

پروفسور سرهنگی، موسس بزرگترین جامعه «ریاضیات و هنر» جهان درگذشت

پروفسور رضا سرهنگی، استاد برجسته دانشگاه تاوسون در مریلند آمریکا و مؤسس و بیانگذار موسسه Bridges – بزرگترین جامعه ریاضیات و هنر – به‌ علت بیماری قلبی درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سرهنگی مدت‌ها از بیماری قلبی رنج می‌برد و علی رغم پیوند قلب در ماه می در دوم جولای دارفانی را وداع گفت.

استاد سرهنگی، مجموعه کنفرانس‌های Bridges را در سال ۱۹۹۸ آغاز کرد و زندگی خود را به زیبایی‌های ریاضیات و هنر اختصاص داد. Bridges  اثری ارزنده از تلاش‌های او در زمینه هنر است و میراث او ادامه خواهد یافت.

کنفرانس امسال برای ادای احترام به او و کارهایش برگزار خواهد شد.

رضا سرهنگی، استاد برجسته ریاضیات در دانشگاه تاوسون (Towson) مریلند در ایالات متحده بود. او به آموزش مطالعه طرح‌ها و الگوهای ریاضی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی  و نظارت بر پروژه‌های تحقیقاتی آنها در این زمینه مشغول بود.

سرهنگی، قبل از مهاجرت به آمریکا در سال ۱۹۸۶ در ایران به عنوان مدرس ریاضیات، طراح گرافیک، معلم درام، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و طراح صحنه فعالیت داشت. وی مقطع دکتری ریاضیات کاربردی را در حوزه تئوری کنترل تحت نظارت پروفسور H.W.Wang در دانشگاه ایالتی ویچیتا (Wichita) در کانزاس به پایان رساند. به گزارش دیده بان علم ایران در طول زمان  اقامتش در کانزاس، به تدریس ریاضیات مشغول و رئیس بخش ریاضیات در کالج Winfield، کانزاس (۱۹۹۴-۲۰۰۰) بود.

وی در طول سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۷، برنامه‌ای در زمینه کاربرد فن آوری در مطالعات ریاضی تنظیم کرد که این برنامه در سراسر کشور به عنوان یکی از ۲۰ برنامه‌ نوآورانه با استفاده از فناوری در دوره‌های آموزش ریاضیات به رسمیت شناخته شد و توسط پروژه  Annenberg/CPB بنیاد ملی علوم (NSF) و دانشگاه مرکزی میشیگان پشتیبانی شد.

rezasarhangi

سرهنگی در سال ۱۹۹۷ با کمک گروهی از دانشجویانش، یک درام  با عنوان ” معجزه در ایستگاه اتوبوس شماره ۱۳ ” در Winfield کانزاس نوشت که در آوریل ۲۰۰۰ برنده جایزه ampus-wide Fassnacht Exemplary Teaching شد.

مرحوم دکتر سرهنگی در دانشگاه تاوسون مریلند، برنامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی را به مدت چهار سال اداره کرد. وی علاوه بر نوشتن بیش از پنجاه مقاله در ریاضیات و طراحی، ویراستار و همکار سردبیر ۱۳ مجله Bridges بود. او همچنین نویسنده کتاب درسی در هندسه دانشگاهی، مقدمات هندسه  پیرسون برای معلمان است. سرهنگی یکی از بنیانگذاران و سردبیر مجله ریاضیات و هنر بود که توسط تیلور و فرانسیس در لندن منتشر می شود.

وی که علاقه زیادی به ریاضیات و آموزش ریاضیات داشت، مقالات متعددی در مجلات معتبر مانند IEEE در کنترل اتوماتیک، مجله ارتعاشات و کنترل، مجله بین‌المللی ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر، مجله بین‌المللی ریاضیات محض و کاربردی و مجله بین‌المللی علوم سیستم منتشر کرده است.

مقالات وی در زمینه آموزش ریاضیات در مجله دانشکده ریاضیات اوهایو، فصلنامه شورای معلمان ریاضی مریلند، یادداشت‌های او در مجله انجمن ریاضی کانادا، مجله معلم ریاضیات ویسکانسین، و در مجلات ریاضیات مانند ریاضی افق (در انجمن ریاضی امریکا) و پی در آسمان (مؤسسه پاسفیک علوم ریاضی، کانادا) موجود است.

مطالعات در زمینه ریاضیات معماری و طرح موزائیک فارسی از جمله آخرین کارهای اوست. به گزارش دیده بان علم ایران، مقالات او در این زمینه در مجله Nexus Network منتشر شده است. معماری و ریاضیات، مجله Symmetrion (تقارن، فرهنگ و علوم)، مجله ریاضی ویژوال و مجله انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانی است.

foto-platonici-5

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم یادبود زنده یاد استاد نوذری دالینی در دانشگاه تهران برگزار می شود

درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی در سانحه تلخ رانندگی

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها