پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

یک جهان “نه” به شایعترین بیماری مقاربتی عصر حاضر! /چگونه آماده غلبه بر HPV شویم؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36087
شنبه، ۱۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 18:53

یک جهان “نه” به شایعترین بیماری مقاربتی عصر حاضر! /چگونه آماده غلبه بر HPV شویم؟

چهارم مارس برابر با ۱۳ اسفندماه به عنوان روز جهانی آگاهی از HPV نامگذاری شده با این امید که اطلاعات روشنی درباره شیوه انتقال ویروس شایع ترین بیماری مقاربتی عصر حاضر و روشهای پیشگیری از آن در اختیار عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، ویروس HP یا «پاپیلوم انسانی» از طریق تماس پوستی (پوست خراشیده یا بریده شده) و انواع ارتباطات جنسی منتقل می شود و ناحیه تناسلی فرد مبتلا را آلوده می کند.

HPV، بیش از ۲۰۰ نوع یا سوش مختلف دارد.

بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس علائم قابل مشاهده ای در بدن خود ندارند و ممکن است تنها تعداد کمی از مبتلایان دارای علائم باشند

مهمترین علامت ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی، ایجاد زگیل در آلت تناسلی است و این ویروس می تواند باعث بروز برخی سرطانها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و دیگر سرطان های کشنده شود.

خبر خوب این که برای پیشگیری یا تشخیص زودهنگام ابتلا به ویروس پاییلوم انسانی راهکارهایی وجود دارد:

۱- واکسینه شدن در برابر عفونت HPV در صورتی که از نظر پزشک و مراقبان بهداشتی، واجد شرایط واکسن هستید.
۲-استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به این ویروس در ارتباطات جنسی را کاهش دهد اما این خطر کاملا از بین نمی رود و کاندوم تا ۷۰ درصد خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد، زیرا تنها بخش کوچکی از پوست دستگاه تناسلی را پوشش می دهد؛ هر چه استفاده از کاندوم ، مداومتر و کاملتر باشد، میزان حفاظت در برابر ابتلا به ویروس اچ پی وی نیز افزایش می یابد.

۳-انجام تست غربالگری سرطان دهانه رحم برای افراد واجد شرایط و در معرض خطر ( مانند افراد دارای فعالیت جنسی) نقش بسیار مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام مبتلایان به ویروس اچ پی وی دارد.

کشف و شناسایی سلول های پیش سرطانی که بخشی از غربالگری سرطان دهانه رحم به شمار می رود، بسیار مهم است.

۴- پرهیز از روابط نامشروع و ارتباط با شرکای جنسی متعدد نیز می تواند از میزان خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی بکاهد.

در صورت مشاهده زگیل در ناحیه آلت تناسلی باید به پزشک مراجعه کرد اما مشاهده زگیل تناسلی یا ابتلا به ویروس اچ پی وی، لزوما به معنای ابتلا به یک سرطان کشنده نیست بلکه انجام تست غربالگری سرطان دهانه رحم، پیش از هر گونه اطمینان و یا نگرانی لازم است.

هرچند که واکسیناسیون در برابر عفونت اچ پی وی، می تواند خطر ابتلا به سرطانهای مرتبط با آن را به شدت کاهش دهد و یک پیشگیری عالی است، اما پیش از واکسینه شدن، باید با مراقبان بهداشتی و پزشکان در خصوص استفاده از واکسن، مشورت کرد.

در مورد افرادی که غربالگری سرطان ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی انجام داده اند و از عدم ابتلا به این سرطان مطمئن شده اند، خطر ابتلا به سرطان در آینده نزدیک برای آنها بسیار کم است با این حال ممکن است در آینده و بسته به سیاستهای غربالگری منطقه زندگی افراد، انجام تست مجدد ضروری باشد؛ زیرا تا وقتی افراد فعالیت جنسی دارند، خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی و به دنبال آن ابتلا به سرطانهای ناشی از آن، کم و بیش وجود دارد

استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری خوراکی، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را البته به میزان کمی در میان زنان مبتلا به ویروس اچ پی وی افزایش می دهد؛ چرا که این ویروس عامل اصلی خطر سرطان دهانه رحم است؛ اما بیشتر شواهد این موضوع بر پایه مطالعات قدیمی است و در حال حاضر قرص های ضد بارداری خوراکی در دسترس، دارای سطوح پایین استروژن هستند.

ویروس اچ پی وی ممکن است مدت زمان زیادی در بدن غیرفعال و غیرقابل شناسایی باقی بماند و اگر بدن نتواند عفونت ویروس اچ پی وی را پاک کند، پایداری طولانی مدت ویروس در بدن ممکن است منجر به تغییرات پیش سرطانی شود که در صورت عدم درمان، برخی از این تغییرات با گذشت زمان به سرطان تبدیل خواهند شد؛ لذا غربالگری و درمان زودهنگام، خطر ابتلا به سرطانهای ناشی از ویروس اچ پی وی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

اغلب کشورها دستورالعمل هایی در مورد انجام غربالگری سرطان دهانه رحم دارند و این دستورالعمل ها باید دنبال شود.

افراد می توانند با انجام واکسیناسیون خود را در برابر انواع سرطان ناشی از ویروس اچ پی وی محافظت کنند و هرچند واکسیناسیون شانس ابتلا را ۱۰۰ درصد برطرف نمی کند اما خطر ابتلا به ویروس را بسیار کاهش می دهد و بهترین راه محافظت است.

انجام واکسیناسیون تابع سیاست و دستورالعمل های بهداشتی کشورهاست و اکثر کشورها دستورالعمل خاصی برای واکسیناسیون زنان بزرگسال دارند.

در حال حاضر کشورهای معدودی واکسیناسیون زنان بالای ۲۶ سال را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش دیده بان علم، هیچ آزمایشی برای تشخیص ضایعات پیش سرطانی در سرطانهای مقعد، آلت تناسلی و دهان وجود ندارد

واکسن HPV برای افراد سنین زیر ۲۶ سال مبتلا به HIV و عفونت اسهال، بسیار توصیه می شود و در مورد واکسینه شدن افراد بالای ۲۶ سال، بسته به سیاستهای بهداشتی کشورها باید با مراقبان بهداشتی و پزشکان مشورت کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ویدیوی زنده از سرایت HIV حین رابطه جنسی

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: واکسن HPV ایرانی به مرحله پایانی تولید رسید/ جامع ترین نتایج ثبت سرطان دهانه رحم مبتنی بر کل جمعیت زنان کشور اعلام شد

رییس انستیتو پاستور ایران: امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد

عوارض مرگبار یک حساسیت نادر: آلرژی به اسپرم از خارش و تهوع تا مرگ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها