جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

حضور شش دانشگاه ایرانی در ۹ حوزه موضوعی رتبه‌بندی کیو.اس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36043
شنبه، ۱۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 10:17

حضور شش دانشگاه ایرانی در ۹ حوزه موضوعی رتبه‌بندی کیو.اس

 شش دانشگاه ایرانی در ۹حوزه موضوعی رتبه‌بندی کیو.اس سال ۲۰۱۸ حضور دارند ضمن آنکه دانشگاه تهران برای اولین بار در حوزه علم جغرافیا و علم مواد در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه‌بندی کیو.اس را یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانست و افزود: یکی از رتبه‌بندی های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی موضوعی کیو.اس بر اساس چهار شاخص «بررسی شهرت دانشگاه»، «ارزیابی کارفرمایان»، «تعداد استنادها به ازای هر مقاله» و « h-index » صورت می‌پذیرد، ادامه داد: این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی موضوعی کیو.اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

دهقانی با اشاره به آخرین گزارش این نظام رتبه در سال ۲۰۱۸، اظهار داشت: کیو.اس در سال ۲۰۱۸ میلادی، دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی «علوم طبیعی»، «مهندسی و فناوری»، «علوم زیستی و پزشکی»، «علوم اجتماعی و هنر» و «علوم انسانی» رتبه بندی کرد و در سال ۲۰۱۸ به دو حوزه «مدیریت کتابداری و اطلاعات» و «تاریخ کلاسیک و باستانی» را نیز به جمع حوزه‌های تخصصی خود افزوده است.

حیطه‌های اصلی

حوزه‌های موضوعی

هنر و علوم انسانی

باستان شناسی – معماری- طراحی و هنر- زبان و ادبیات انگلیسی-تاریخ-زبان شناسی-زبان های مدرن-هنرهای نمایشی- فلسفه- الهیات و مطالعات مذهبی – تاریخ کلاسیک و باستانی

مهندسی‌وفناوری

علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی- مهندسی شیمی- مهندسی عمران و سازه–مهندسی برق و الکترونیک- مهندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل هوایی- مهندسی مواد معدنی و معدن

علوم‌زیست‌پزشکی

کشاورزی و جنگلداری-آناتومی و فیزیولوژی-علوم بیولوژیکی-دندان پزشکی- پزشکی- پرستاری-داروسازی و فارماکولوژی – روان شناسی – علوم دامپزشکی

علوم طبیعی

شیمی- علوم دریا و زمین- علوم محیط زیست – جغرافیا – علم مواد – ریاضیات- فیزیک

علوم‌اجتماعی‌ومدیریت

حسابداری و مالی- مردم شناسی – مدیریت کسب و کار- مطالعات ارتباطات و رسانه- مطالعات توسعه – اقتصاد و اقتصادسنجی- تحصیلات- صنعت مهمانداری و مدیریت اوقات فراغت- قانون – مطالعات سیاست و بین المللی -سیاست اجتماعی – جامعه شناسی- موضوع های مرتبط با ورزش – مدیریت کتابداری و اطلاعات – آمار و تحقیق در عملیات

جایگاه دانشگاه‌های ایران در ۵ حیطه کلی کیو.اس

دکتر دهقانی با اشاره به جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی نظام کیو.اس یادآور شد: در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران در ۲ حیطه مهندسی-فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده‌اند.

به گفته وی نتایج این رتبه بندی به شرح جدول ذیل است:

حیطه کلی

نام دانشگاه

رتبه

مهندسی و فناوری

دانشگاه صنعتی شریف

۴۵۱-۵۰۰

پزشکی و علوم زیستی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۴۰۱-۴۵۰

رتبه‌بندی در ۴۸ حوزه موضوعی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به رتبه بندی حوزه‌های موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو.اس، یادآور شد: در رتبه بندی حوزه‌های موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو.اس، کشور ایران عملکرد خوبی از خود نشان داده است به نحوی که در سال ۲۰۱۶، دانشگاه” علوم پزشکی تهران” تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت.

به گفته وی حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز، مهندسی عمران و سازه، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، کشاورزی و جنگلداری، پزشکی، داروسازی و شیمی ارتقا یافته است.

 دهقانی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت که در جدول زیر عملکرد این دانشگاه‌ها به تصویر کشیده شده است.

حوزه

نام دانشگاه

رتبه سال ۲۰۱۸

معماری‌محیط‌انسان‌ساز

دانشگاه تهران

۱۵۱-۲۰۰

مهندسی برق و الکترونیک

دانشگاه تهران


دانشگاه صنعتی شریف

۳۰۱-۳۵۰


۳۵۱-۴۰۰

مهندسی مکانیک

دانشگاه صنعتی شریف


دانشگاه تهران

۳۰-۳۵۰

کشاورزی و جنگلداری

دانشگاه تهران

۲۵۱-۳۰۰

پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی تهران


دانشگاه علوم پزشکی شیراز


دانشگاه علوم مشهد

دانشگاه تهران

۲۵۱-۳۰۰


۴۰۱-۴۵۰


۴۵۱-۵۰۰

دارو سازی

دانشگاه علوم پزشکی تهران


دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۱۵۱-۲۰۰


۲۵۱-۳۰۰

شیمی

دانشگاه صنعتی شریف

۴۵۱-۵۰۰

جغرافیا

دانشگاه تهران

۱۵۱-۲۰۰

علم مواد

دانشگاه تهران

۲۵۱-۳۰۰

وی خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاه‌های برتر دنیا است. ضمن آنکه دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو.اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور یابد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نتایج رتبه بندی پژوهشگاه ها در سال ۹۹-۹۸ اعلام شد

تثبیت جایگاه شانزدهم ایران در انتشارات علمی جهان/پیشی گرفتن عربستان از ترکیه در انتشار مقالات برتر

براساس تازه ترین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس دانشگاه‌های جهان: هشت دانشگاه ایران در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها