جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

وزیر علوم: حفظ یک واحد آموزش عالی کوچک و رو به تعطیلی منزلتی برای مسوولان منطقه نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35999
پنج شنبه، ۱۰ اسفند، ۱۳۹۶ | 21:08

وزیر علوم: حفظ یک واحد آموزش عالی کوچک و رو به تعطیلی منزلتی برای مسوولان منطقه نیست

وزیر علوم گفت: هنوز عده ای فکر می کنند بقای یک واحد آموزش عالی کوچک در منطقه برای آنها منزلت ایجاد می کند و برای همین در مقابل ساماندهی مقاومت می کنند در حالی بسیاری از این واحدها دانشجو ندارند و رو به تعطیلی می روند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر منصور غلامی در آیین نکوداشت روز جهانی آینده با عنوان “ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها” که در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته آموزش عالی به نوعی در شرایط انفعالی شکل گرفت و برخی تصمیمات مقطعی باعث به وجود آمدن واحدهای آموزش و گسترش بی رویه آموزش عالی شد اما امروزه باید برای حل چالش های موجود با توجه به افق های آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: وزارت علوم ساماندهی مراکز آموزش عالی را آغاز کرده است ولی این ساماندهی به کندی و به صورت تدریجی پیش می رود که علت حرکت کُند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.

 

وزیر علوم با بیان اینکه مساله اخلاق در علم و فناوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: واگرایی که در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاده، فراتر از آن است که بشود در یک زمان محدود آن را ساماندهی کرد.

غلامی به ساماندهی برخی دروس، محتوای دروس و عناوین رشته ها در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: محتوای برخی دروس مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال پیش بود که تغییر آنها یک ضرورت به نظر می رسد، ولی تاکید ما براین است که اساتید جوان در فرایند بازنگری مشارکت داشته باشند تا در اجرای محتوای درسی جدید مسئولیت بیشتری احساس کنند.

وی ادامه داد: توجه اساتید باید به این باشد که اعضای هیات علمی جوان را رها و طرد نکنیم. به آنها مسئولیت دهیم تا به عنوان متولی آنچه که ایجاد شد، حافظ آن هم باشند.

وزیر علوم گفت: روش های ما در آموزش عالی در بسیاری از موارد قدیمی است و به نظر می رسد به طور مثال در ۳۰ سال پیش متوقف شده ایم؛ بنابر این باید فضایی به روز و همسو با دنیای امروز ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بحث اخلاق و تربیت یکی از مباحثی است که در دانشگاه ها به آن کم توجه می شود؛ بسیاری از اساتید نگاه تربیتی به دانشجو ندارند که این مساله موجب رشد و نهادینه شدن بد اخلاقی در دانشجویان می شود و سپس در جامعه تسری می یابد. این آفتی است که داشتیم و برای گذر از آن نیازمند شان دادن به اساتید الگو در این زمینه هستیم.

وزیر علوم گفت: نیازمند داشتن صبغه فرهنگی متکی به فرهنگ غنی اسلامی هستیم اما گاهی تفسیرهای یک جانبه باعث شده نتوانیم از این منابع غنی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر در بدنه آموزش عالی نیازمند یک حرکت پیشتیبانی، فکری و اجرایی است. در بحث فکری می توان از اساتید برجسته استفاده کرد اما در بخش اجرایی کار سخت تر است زیرا موانعی وجود دارد.

غلامی به کثرت دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شاید این کثرت باعث شد جریان توجه به کار در فضایی غیر از فضای اداری فراهم شود و دانش کسب شده برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شود. این مسیر مورد حمایت دولت قرار گرفته اما نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

وزیر علوم همچنین ممنوعیت داشتن واحد آموزش عالی در دستگاههای اجرایی و تعطیل کردن مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولتی را از جمله اقداماتی دانست که برای ساماندهی آموزش عالی کشور انجام شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ادامه تحصیل هزار دانشجو به رغم شائبه تخلف در کنکور با استفساریه مجلس

وزیر علوم: فعلا خبری از تعویق آزمون سراسری و کارشناسی ارشد نیست

برکناری برومند از معاونت تحقیقات و فناوری وزرات علوم/ رحیمی، معاون وزیر علوم شد

فردا در تهران برگزار می شود: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور/ افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و رونمایی از ۴۰ دستاورد فناورانه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها