پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

سـامانه انتقـال نـوري POTN ترابیتـی در کشور ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35980
چهارشنبه، ۹ اسفند، ۱۳۹۶ | 12:40

سـامانه انتقـال نـوري POTN ترابیتـی در کشور ساخته شد

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به طراحی سـامانه انتقـال نـوري POTN ترابیتـی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سامانه طراحی شده توسط دکتر لطف‌ الله بیگی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و همکارانش در شرکت سامانه های نوآوری و ارتباطات سینا در سطح زیرساخت برای انتقال داده با نرخ‌های ترابیتی روی فیبرهای نوری کاربرد دارد.

سـامانه انتقـال نوري POTN ترابیتـی که رتبه اول طرح های توسعه ای را در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی کسب کرده بـا فنـاوری Coherent با ظرفیت ارسـال ۱۰۰ گيـگا بايت روي هر طـول مـوج يـک دسـتگاه منعطـف، قابل ارتقـا و اقتصـادي براي کاربرد در سـطح هسته، متـرو و ارتبـاط ناحیه ای شـبکه های زیرسـاخت ارسـال داده اسـت.

ايـن سـامانه بـراي ظرفيـت ۹.۶ ترابایت بر ثانیه طراحـي و تولیـد شـده و در توپولوژیهـای نقطـه به نقطه، حلقه و مش قابـل اسـتفاده اسـت.

اين سـامانه، قابليت انـتقال همزمــــان ۹۶ کانـال ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه (بـه شـکل OTU4 ) به وسـیله فنـاوری Coherent را داراسـت. ایـن سـامانه به واسـطه اســتفاده از Muxponder امـکان تجمیـع و ارســـال هـم زمـان انـواع مختلـف سيگنـال هــاي
SDH و Ethernet را در کنـار هم، تحـت اسـتاندارد OTN و بـه همراه FEC فراهـم می آورد.
به علاوه، حداکثـر فاصلـه ارسـال بـدون بازسـازي الکتريـکال (Regeneration )بـا اسـتفاده از فنـاوری
Coherent و SDFEC دو هزار و ۴۰۰ کيلومتـر اسـت.

سـامانه انتقـال نـوري POTN، مدل ۶۷۰۰-ST يک سـامانه با قابلیـتROADM بـا درجـه ۹ اسـت که منجر به منعطف شـدن و اسـتفاده بهينه از ترافيک شـبکه خواهد شـد و امـکان Drop/Add بـراي هـر يـک از گره هـاي شـبکه قابل پیاده سـازی اسـت.

از ديگـر قابلیتهای ايـن تجهيز، پشـتيباني از حفاظـت در سـمت کانال و لاین اشـاره کـرد که امکان سـوييچ خودکار عمليـات به کارت دوم محافـظ بـراي جايگزينـي در زمـان بـه وجود آمدن مشـکل بـراي کارت اصلـي را فراهم مي کنـد. ضمن آنکه در ۶۷۰۰-ST هرکـدام از بخشهـای پـاور و کارتهـای کنترل به شـکل دوتايـي (اصلي و محافظ) طراحی شـده اند تـا در صورتی کـه بخشـي دچار مشـکل شـد، خللـي در عملکرد سـامانه به وجـود نيايد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها