جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آخوند زاده: بودجه پژوهشی ترکیه ۱۰ برابر ایران است/نیمی از اعتبارات تحقیقاتی امسال وزارت بهداشت محقق نشده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35928
سه شنبه، ۸ اسفند، ۱۳۹۶ | 13:10

آخوند زاده: بودجه پژوهشی ترکیه ۱۰ برابر ایران است/نیمی از اعتبارات تحقیقاتی امسال وزارت بهداشت محقق نشده است

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: اعتبارات پژوهشی ما یک دهم کشور ترکیه است، اما از نظر توان علمی به خصوص در بخش علوم پزشکی از این کشور پیشی گرفته ایم.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر شاهین آخوندزاده که در پنجمین همایش دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور ویژه دانش آموختگان حوزه های پزشکی و پیراپزشکی در انستیتو پاستور ایران سخن می گفت با اشاره به اسناد بالادستی که تاکید دارند باید کشور اول منطقه درتولید علم، فناوری و نوآوری باشیم، گفت: با اقدامات صورت گرفته به جرات می توانیم بگوییم که اکنون در بخش بهداشت و درمان رتبه نخست در منطقه هستیم.
وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای عدالت در کشور، ابراز عقیده کرد که خدماتی که در بیمارستان های دولتی ارائه می شود تفاوتی با ارایه خدمات در بیمارستان های غیردولتی ندارد و بهترین خدمات به افراد ارایه می شود.
آخوندزاده گفت: در کنار دستاوردهای علمی که وزارت بهداشت و درمان کسب کرده به اجرای عدالت در بخش بهداشت و درمان نیز بسیار نزدیک شده ایم.

وی گفت:  از جمله کارهایی که توسط دولت و با حمایت مجلس شورای اسلامی با هدف ارتقای بخش علم و فناوری در بخش بهداشت و درمان، در پنج سال گذشته صورت گرفت، ایجاد ردیف بودجه مستقل برای مراکز تحقیقاتی بود که در این مدت تعداد مراکز تحقیقاتی ما که از ردیف بودجه مستقل استفاده می کنند، از ۳۴به ۵۳ مرکز رسیده است.

آخوند زاده با بیان اینکه مهم ترین ماموریت وزارت بهداشت افزایش توان علمی ورسیدگی به نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: حمایت از استادیاران جوان در پنج سال فعالیت در دانشگاه های علوم پزشکی، حمایت از افراد با توان علمی متوسط به بالا و اجرای طرح های پژوهشی از جمله اقدامات انجام شده است.
وی گفت: تکمیل ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و احداث ۱۰ آزمایشگاه جدید، حمایت سالانه یک میلیارد تومان از مجلات پزشکی و بین المللی سازی مجلات پزشکی از دیگر اقدامات با هدف ارتقای علم و فناوری در بخش علوم پزشکی است.
دکتر آخوندزاده با اشاره به رونمایی نظام نوین اطلاعاتی در حوزه علوم پزشکی در دهه فجر، اظهار داشت: این نظام اطلاعاتی، ۱۲سامانه دارد و کمک زیادی به ایجاد هر چه بیشتر رقابت علمی کرده است.
قائم مقام معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کل بودجه پژوهش وزارت در سال جاری،  ۶۰۰میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن محقق شده، این در حالی است که بودجه پژوهشی یک دانشگاه در عربستان سعودی چندین برابر ما است، با این وجود توانسته ایم در بخش علم و فناوری در منطقه و حتی دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
دکتر آخوندزاده ادامه داد:  ۴۸ محقق ایرانی در فهرست جهانی یک درصد اول تولیدکنندگان علم در رشته های مختلف حضور دارند که آمار قابل توجهی است و اینکه از نظر جایگاه علمی رتبه ۱۶ را در دنیا داریم، نشان دهنده این است که کمبود امکانات مانعی برای رشد علم در کشور نشده و بالاتر از کشورهای منطقه هستیم.
وی با بیان اینکه یک سوم شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی فعالیت دارند، بیان داشت: بخشی از فارغ التحصیلان ما می توانند از این بخش با هدف ورود به این عرصه با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی ما محدود است استفاده کنند.
گفتنی است در ادامه این مراسم از ۲۰ چهره برتر حوزه سلامت کشور تقدیر شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

قائم مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت: تنها ۲۰۰ مرکز تحقیقات علوم پزشکی فعالیت کافی دارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها