- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

از تصویربرداری تک سلولی تا تحلیل مواد اولیه خورشید: برگزیدگان سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی معرفی شدند

در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی که صبح امروز شنبه با حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، از ۱۰ برگزیده داخلی و پنج برگزیده خارجی  این دوره از جشنواره تجلیل شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، برگزیدگان سی و یکمین دوره جشنواره خوارزمی از گروه های تخصصی معماری و شهرسازی، فناوری های شیمیایی، برق و کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی، مکانیک، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، نانو، مواد، متالورژی و انرژی های نو و یک طرح موفق در زمینه تولید ملی هستند.
طرح برگزیده ویژه
در این مراسم از طرح «نقش موثر در مدون ساختن معماری سنتی ایران با رویکرد طراحی نقوش در هنرهای قدسی» به عنوان طرح ویژه در گروه تخصصی معماری و شهرسازی انتخاب شد. این طرح از سوی حسین زمرشیدی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارسال شده است.

طرح‌های برگزیده داخلی

طراحی و ساخت کاتالیزور انتخابگر بر پایه ترکیبات مزوحفره منظم و کاربرد آن‌ها در تبدیلات شیمیایی رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی که مجری طرح دکتر بابک کریمی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است.

طرح سامانه موقعیت‌یاب زمین پایه رتبه اول پژوهش‌های کاربردی گروه تخصصی برق و کامپیوتر که مجری طرح مهندس احیا یاوری از دانشگاه صنعتی مالک اشتر است.

بومی‌سازی و بهبود عملکرد و رفتار کولونی‌های زنبور عسل با استفاده از ملکه‌های اصلاح شده ایرانی، رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی که مجری آن دکتر غلامحسین طهماسبی از موسسه تحقیقات علوم دامی است.

معرفی ارقام جدید و برتر گل داوودی خوشه‌ای، باغچه‌ای و شاخه بریده که از سوی دکتر محمدرضا شفیعی از پژوهشکده گل و گیاهان زینتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شده است.

سامانه انتقال نوری POTN ترابیتی، رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی برق و کامپیوتر که مجری آن دکتر لطف‌الله بیگی با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

طراحی و ساخت توربین‌ گازی MAP2B رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی مکانیک که از سوی مرتضی نظام‌آبادی ارائه شده است.

بسته تزریق پساب واحدهای نمک‌زدایی رتبه دوم طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی مکانیک که مجری طرح مهندس علیرضا ناصری‌حسینی است.

توسعه فناوری و تولید شش داروی نوترکیب رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی زیست‌فناوری و علوم پایه که از سوی دکتر سمیرا انصاری با همکاری هاله حامدی‌فر،‌ محمدرضا ابوالحسن، مهران منتجبی،‌ رامین کیارودی، ستاره اویسی، محمد قیاسی، سیدعلیرضا حسینی و عظیم محمدی‌زاده ارائه شده است.

طرح برگزیده در تولید ملی

تجاری‌سازی سیستم فیلتراسیون و کنترل مدار هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی که از سوی مهندس محمد همتی و مهندس رضا ادیبی ارائه شده است. این طرح رتبه دوم پژوهش‌های توسعه‌ای را در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۲ کسب کرده بود و محقق طرح با توسعه آن موفق به تولید این سیستم شده است.

این شرکت دانش‌بنیان موفق شده با استفاده از دانش و تجربه حاصل از اجرای طرح برگزیده خود مراحل تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در حوزه صنعت هوایی مانند ماژول فیلتراسیون هیدرولیک بالگرد را طراحی و تدوین فناوری و تجاری‌سازی کند.

طرح‌های برگزیده خارجی

رتبه اول پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی زیست‌فناوری و علوم پایه پزشکی به طرح تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان اختصاص یافت. این طرح از سوی دکتر اریک زیویه از دانشگاه اکس مارسی کشور فرانسه ارائه شده است.

رتبه اول پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی نانو فناوری به طرح نانو کریستال‌های فلزی پلاسما مایع کلوئیدی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر جیان فاینگ‌واینگ از کشور چین ارائه شده است.

رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی مواد متالورژی و انرژی‌های نو به تجزیه و تحلیل مواد اولیه خورشیدی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر ماجد شرگی از موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس ارائه شده است.

رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی زیست‌فناوری و علوم پایه پزشکی به طرح تصویربرداری تک سلولی از سیگنالینگ سلول T اختصاص یافت. این طرح از سوی دکتر کاترینا گاوس از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا ارائه شد.

رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی زیست‌فناوری و علوم پایه پزشکی از آن طرح نقش لیسه‌های سینوباکتری‌ها در پوسته‌های خاک زیستی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر بورخارد بودل از دانشگاه کایزر سلاوترن آلمان ارائه شد.

انتهای پیام