- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ارائه روش درمانی مکمل برای کودکان مبتلا به اوتیسم توسط یک محقق ایرانی

دانششجوی روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در رساله خود روش درمانی مکملی برای کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه داد.
به گزارش دیده بان علم ایران، تاثیر طبیعت بر کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور؛ ویژه این کودکان در رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
مریم رامشینی، دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با رساله خود گفت: این تحقیق با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور ویژه کودکان طیف اوتیسم و اثربخشی آن بر پردازش حسی، تعامل والد-کودک و نشانگان اختلال در این کودکان انجام شده است.
وی افزود: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور باعث کاهش برخی مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک، کاهش برخی نشانگان اختلال و آشنایی بیشتر این کودکان با طبیعت شد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات افزود: با توجه به نتایج مثبت این پژوهش در مدت زمان اندک و مقرون به صرفه بودن این مداخله، می‌توان از این نوع روش درمانی در کنار سایر درمان‌های دیگر برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.
وی بیان کرد: در این پژوهش ۱۴ کودک سه تا هفت ساله مبتلا به اوتیسم با توجه به ملاک‌های خاص انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه ۷ نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند که مداخلات طی سه ماه در مدرسه طبیعت ساوان واقع در پارک جنگلی چیتگر انجام شد.
رامشینی تصریح کرد: برنامه طبیعت‌درمانی در نظر گرفته شده در این رساله شامل چند مرحله بود. در ابتدا فقط به دنبال علاقمند شدن و درگیری ذهنی کودک به طبیعت بودیم بنابراین کودکان در این مرحله در فضای طبیعت بدون انجام فعالیت خاصی حضور داشتند. در مرحله بعد  به همراه پژوهشگر، تسهیل گر و والدین خود به انجام تکالیف خاص در زمینه کارهای باغبانی، کار با حیوان و انجام تکالیف مربوط به حواس پنج‌گانه و حس وستیبولار می‌پرداختند.

رساله دکتری «تاثیر طبیعت و کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم» توسط مریم رامشینی، دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به راهنمایی دکتر سعید حسن‌زاده و مشاوره دکتر غلامعلی افروز و دکتر هادی هاشمی رزینی دفاع شد.

انتهای پیام