پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

تولید آجر با پسماند کارخانه های شن و ماسه در دانشگاه امیرکبیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35718
چهارشنبه، ۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 11:56

تولید آجر با پسماند کارخانه های شن و ماسه در دانشگاه امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید آجر در دمای محیط یا حداکثر دمای ۶۰ درجه سانتی گراد با استفاده از پسماند کارخانه های شن و ماسه شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سید حسام مدنی، محقق پسادکتری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص طرح خود به نام تولید مصالح ژئوپلیمری از پسماند کارخانه های شن و ماسه گفت: این طرح به امکان سنجی استفاده از پسماند کارخانه های شن و ماسه برای تولید مصالح ژئوپلیمری می پردازد.

وی اظهار کرد: حجم پسماند این کارخانه ها در فرآیند شستشوی سنگدانه در برخی مناطق همچون شرق تهران به شدت افزایش یافته است طوری که تبدیل به مساله زیست محیطی و اقتصادی شده و برخی کارخانه ها در شرف تعطیلی هستند.

مدنی با بیان این که فرآیند تولید آجر به شکل سنتی آن به لحاظ حذف تدریجی یارانه های سوخت توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: حجم بالای گازهای آلاینده در فرآیند تولید آجر نیز با مبانی توسعه پایدار در تعارض است.

وی بیان کرد: با توجه به این معضلات سعی کردیم به یک روش سبز از پسماند کارخانه های شن و ماسه در تولید آجرهای مدرن ژئوپلیمری استفاده کنیم.

مدنی افزود: این روش نیاز به حرارت و مصرف سوخت بالا ندارد و آجرها حتی در دمای محیط یا حداکثر دمای ۶۰ درجه سانتیگراد قابل تولید هستند.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: مشابه آجرهای تولید شده در سطح جهانی وجود ندارد و طبق مستندات موجود تنها یک کارخانه در استرالیا از مصالح متفاوت تولید آجر ژئوپلیمری را دارد.

وی در توضیح روش کار خود گفت: طی این پروژه در مورد محصولات ژئوپلیمری مطالعه آزمایشگاهی گسترده روی اثر مواد مختلف بر پسماند اولیه و در نهایت انتخاب درصدهای مناسب از افزودنی ها برای تولید یک آجر مناسب، استاندارد و البته مدرن انجام شد.

اولین محقق فوق دکتری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست ادامه داد: طراحی مصالح ژئوپلیمری مستلزم شناخت صحیح از علم شیمی مرتبط و تعیین دقیق درصد مواد افزودنی است که در این تحقیق به واسطه انجام آزمایش ها و بررسی مطالعه گذشتگان به دست آمده است.

وی با تاکید بر این که آجرهای سبز ژئوپلیمری از پسماند کارخانه شن و ماسه مشابه خارجی ندارد، افزود: البته با مواد اولیه دیگر همچون پوزولان ها تحقیقاتی انجام شده که چندان سنخیتی از لحاظ مواد اولیه با کار حاضر ندارد. طبق مستندات موجود تنها یک کارخانه در استرالیا به صورت صنعتی آجرهای ژئوپلیمری از موادی غیرمشابه با پسماند تحقیق حاضر تولید می کند.

دکتر مدنی با اشاره به مزیت این طرح گفت: تولید آجرهای ژئوپلیمری به لحاظ ثبت اختراع داخلی امکان تولید برای مجموعه های دیگر را نمی دهد و با ادامه تحقیقات همواره سعی خواهد شد، کیفیت این مصالح بهبود و قابل رقابت با سایر انواع آجرها باشد.

این محقق با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: آجرهای ژئوپلیمری حاضر نوعی مصالح سبز محسوب می شوند و به صورت وسیع در صنعت ساختمان قابل استفاده خواهند بود.

وی با بیان اینکه مصالح ژئوپلیمری می توانند به صورت وسیع در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرند، خاطرنشان کرد: سرمایه گذار برای این مسئله وجود دارد و با رفع موانع صنعتی شدن به زودی می توان شاهد استفاده از این آجرهای دوستدار محیط زیست در سطح کشور خواهیم بود.

این طرح با راهنمایی دکتر رمضانیان پور از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها