سه شنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۷ | Tuesday, 25 September , 2018

طرح کلان «جت مسافربری ۱۵۰ نفره» به تعمیر و نگهداری «بالگرد» ختم شد!

نسخه قابل پرینت کد خبر:35691
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۱
طرح کلان «جت مسافربری ۱۵۰ نفره» به تعمیر و نگهداری «بالگرد» ختم شد!

با گذشت حدود شش سال از تدوین و اجرای طرح کلان ملی «توسعه فناوری­های کلیدی هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره» و اتمام فاز یک طرح، مجری طرح اذعان کرد که فناوری هواپیمای ۱۵۰ نفره طراحی شده فاصله زیادی با فناوری های هواپیماهای موجود دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، منوچهر منطقی روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفته «با توجه به تحولاتی که در کشور اتفاق افتاد و هواپیماهای جدیدی خریداری شدند مشخص شد که فناوری این طرح که چندین سال قبل به تصویب شورای عتف رسید با فناوری هواپیماهای موجود فاصله زیادی دارد»

وی در عین حال می گوید: «می توان از این توانمندیها به نحو دیگری استفاده کرد از این رو چند مسیر را انتخاب کردیم  تا از دستاوردهای طرح بهره ببریم. از این رو در حال حاضر از دستاوردهای این طرح کلان برای تعمیر و نگهداری قطعات هوایی و بالگردها  استفاده می شود.»

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی درباره روند اجرای طرح کلان ملی دسترسی به فناوری های کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره که در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است، گفت: این طرح کلان در چهار فاز تعریف شده که فاز اول این پروژه که شامل طراحی مفهومی است، به اتمام رسیده است.

به گفته منطقی به دلیل اینکه بودجه ای به این طرح تعلق نگرفت اجرای فاز دوم آن به کندی پیش رفت؛ ولی باز هم فاز دوم این پروژه تعریف شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های هوایی و هوانوردی با تاکید بر اینکه ساخت چنین هواپیمایی که در قالب یک طرح کلان ملی تعریف شده است باید در شرایط جهانی انجام بگیرد، عنوان کرد: «چون ساخت این هواپیما سخت است و کشور به تنهایی از پس آن بر نمی آید؛ بنابراین لازم است که تبادل فناوری و بودجه ای با کشورهای دیگر داشته باشیم و البته که ورود به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیماهای جدید، نشان از توانایی ما در زمینه صنعت هوایی و هوانوردی دارد و کشورهای دیگر هم شناخت خوبی از کشور ما در این زمینه دارند که محققان ایرانی توانایی پیشرفت در این زمینه را دارند.»

طرح کلان ملی هواپیمای جت مسافربری که سال ۱۳۹۱ تصویب شد در پنج فاز طراحی مفهومی، طراحی اولیه، خرید تجهیزات، ساخت و مونتاژ و تست های زمینی و پروازی تعریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان محور این طرح، مسئول طراحی بدنه هواپیمای مسافربری شد.
اجرای بخش اویونیک (الکترونیک هواپیما) نیز به دانشگاه صنعتی اصفهان و طراحی موتور به دانشگاه علم و صنعت و طراحی بال های هواپیما به پارک علم و فناوری فارس واگذار شد.

طی سالهای گذشته مسوولان اجرای طرح بارها کمبود بودجه را مانع پیشرفت این طرح عنوان کرده بودند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید :

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *