- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصویربرداری پزشکی به کمک باکتری ها!

دانشمندان در تلاشند با مهندسی ژنتیک باکتری‌ها و فراهم کردن امکان ردیابی آنها با امواج ماورای صوت از این باکتری ها در سیستم های تشخیص پزشکی استفاده کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، محققان بیوفیزیک موسسه فناوری کالیفرنیا بدین منظور ژن عامل ایجاد حوضچه‌های گاز (gas vesicles) در باکتری های آبزی را به باکتری های مورد نظر منتقل کردند.

این ساختارهای گازی در باکتری باعث می شود امواج صوتی را با الگویی خاص پراکنده کنند، بنابراین می توان از آنها در سیستم های تشخیصی برای ردیابی مکان میکروب ها در بدن استفاده کرد.

دانشمندان باکتری های گازی را به سلولهایی که فاقد آنها هستند، اضافه کردند. آنها این باکتری های مهندسی شده را در روده یک موش و به طور جداگانه در تومور یک موش دیگر تزریق کردند. در هر دو مورد، محل استقرار باکتری ها به وضوح قابل رهگیری بودند بدین ترتیب باکتری‌های حامل ژن عامل ایجاد حوضچه های گاز را می‌توان به عنوان شناساگر جایگزین باکتری‌های لومینسانس و ایزوتوپ‌های رادیواکتیو متداول در تصویربرداری کرد که اغلب یا برای بدن مضر هستند یا نمی‌توانند از نواحی عمقی زیر پوست تصویربرداری کنند.

باکتری‌های مهندسی شده امکان تصویربرداری از عمق روده و حتی درون تومورها را با وضوح فوق العاده بالا می دهد.

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا که یافته های خود را در مجله نیچر ارائه کرده اند فراتر از این در حال دستورزی بیشتر ژنتیک باکتری ها هستند تا حوضچه های گازی با سیگنال‌های پراکندگی و مقاومت متفاوت در فشار پالس ایجاد کنند تا به کمک آنها به تصاویر پیچیده تر و دقیق تری برسند.

انتهای پیام