پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سامانه محرک نوری افراد کم بینا توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35494
دوشنبه، ۲۳ بهمن، ۱۳۹۶ | 14:46

سامانه محرک نوری افراد کم بینا توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شد

سامانه محرک نوری به منظور توانبخشی و ارتقای آستانه تحریکات بصری در کودکان کم بینا توسط پژوهشگران دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه اصفهان گفت: این سامانه نتیجه تلاش الهه موذنی پژوهشگر این دانشکدهاست که با راهنمایی سعید کرمانی و مشاوره سالار فرامرزی اجرا شده است.

حسین ربانی با بیان اینکه ۲۸۵ میلیون نفر کم‌بینا و نابینا در جهان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۳۹ میلیون نفر را نابینا و بیش از ۲۴۶ میلیون نفر را افراد کم‌بینا تشکیل می‌دهند، با این وجود جلوگیری از نابینایی مطلق ۸۰ درصد از افراد با اختلال بینایی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم‌بینا مکانی  برای آموزش همزمان کودک و والدین برای یادگیری مهارت‌های ارتباط با محیط و دیگران، جهت‌یابی و تقویت حواس و چگونگی تعلیم و تربیت و برخورد با کودک نابینا است که در حال حاضر، تعداد ۱۱ مرکز در هفت استان کشور وجود دارد.

رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه افزود: پیش از دستیابی به این موفقیت، در اتاقی تاریک با بکارگیری تحریکات نوری سعی در ارتقای آستانه تحریکات بینایی فرد کم بینا می‌شد که مراحل تمرین‌های آن برای مربیان دشوار بود در حالیکه با پیاده سازی این سامانه هوشمند تمرینات توانبخشی آسان شده است.

ربانی این سامانه هوشمند را دارای قابلیت تمرینات توانبخشی و متغیرهای مورد نظر مربیان کودک با نیازهای خاص معرفی کرد و گفت: این تجهیز توانبخشی مجهز به صفحه نمایش با ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی متر و صفحه کنترل مربی برای انتخاب تمرین مورد نظر با  ۱۶ حالت تمرین است.

وی افزود: به کارگیری این سامانه برای مربیان ساده و برای کودکان جذاب است.

رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این محصول داخلی را دارای گستردگی و تنوع بیشتر تمرین‌های مورد نیاز مربیان درمقایسه با مشابه خارجی دانست و افزود: در مراحل بعدی از این سامانه می‌توان برای بیماری‌های تنبلی و انحراف چشم نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران – کوبایی آغاز شد

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

دستاورد محققان دانشگاهی: نانوکامپوزیت چندکاره برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی استخوان

ملک زاده اعلام کرد: آخرین رتبه ایران در کسب استنادات مقالات/رشد سه پله ای ایران در رتبه جهانی تولید مقالات پزشکی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها