- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا افتتاح شد

نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از مسوولان در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع قرار گرفته است.


مجتبی برجسته، معاون مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا گفت: در حال حاضر تعداد ۱۳ گروه در مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا مستقر بوده و در حوزه‌های مختلف ربات‌های زیرسطحی و قنات پیما، تجهیزات مختلف موتور و رانش، شناورهای مسافربری سفری مخصوص جزایر خلیج‌فارس، طراحی و ساخت سامانه اندازه‌گیری گشتاور برای موتورهای دیزل دریایی، طراحی و ساخت شناور تاکسی بوت، مطالعه و امکان‌سنجی پوشش‌های هوشمند ضد خوردگی، تجهیزات پرورش ماهی و … فعالیت می‌کنند.


وی با بیان اینکه در حوزه فناوری و صنایع دریایی از دستاوردهای دریایی حمایت می‌شود، افزود: این مرکز یک مرکز رشد تخصصی متمرکز در صنایع دریایی و مرکز رشد نسل سوم است که با همکاری ارگان‌های دریایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، شیلات، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، گروه کارخانجات ایزوایکو و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و فعالیت خواهد داشت.


برجسته گفت:  تاکنون بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای بازسازی این مکان هزینه شده و یک میلیارد تومان نیز برای حمایت از استارت آپ‌های دریایی در سال‌های آینده اختصاص داده‌ شده است.


معاون مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا بیان کرد: تمامی صنایع تفریحی دریایی، شیلات، تجهیزات انواع شناورهای سنگین و سبک، انواع سازه‌های ساحلی و فراساحلی، انرژی‌های تجدید پذیر دریایی و تمامی مواردی که به اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان در صنایع دریایی مربوط می‌شود در مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا فعالیت دارند.


وی با اظهار امیدواری از اینکه در ۵ سال آینده این مرکز بتواند قطب آکادمیک، صنعتی و علمی برای حمایت از استارت آپ‌های دریایی در منطقه، کشور و دنیا باشد، خاطرنشان کرد: کشور با دارا بودن شش هزار کیلومتر ساحل، ظرفیت عظیمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دریایی دارد.


برجسته با اشاره به سرمایه‌گذاران بومی منطقه، گفت: سرمایه‌گذاران بومی  علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنایع دریایی در سال نخست فعالیت این مرکز نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان برای حمایت از کسب‌وکارهای فناوری دریایی اختصاص دادند.


معاون مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا در پایان افزود: مذاکره با دانشگاه‌های دریایی همچون صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی مالک اشتر، خلیج‌ فارس، علوم دریایی چابهار و تمامی پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های دریایی کشورهای هلند، نروژ و آلمان برنامه آینده این مرکز است و همکاری با دانشکده دریایی هلند وارد مرحله اجرایی شده است.

انتهای پیام