پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

۱۸ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین دانشگاه‌های قاره آسیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35368
چهارشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۶ | 12:12

۱۸ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین دانشگاه‌های قاره آسیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایران با اشاره به انتشار ویرایش ۲۰۱۸ رتبه بندی تایمز گفت: در این نسخه ۱۸ دانشگاه ایران بین دانشگاه های برتر آسیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته میلادی، ۱۴ دانشگاه بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمدجواد دهقانی با اشاره به اهمیت پایگاه رتبه بندی تایمز افزود: در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ آسیا، کشور سنگاپور عملکرد چشمگیری در این فهرست داشته است. دو دانشگاه برتر این کشور، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور موفق به کسب رتبه های اول و پنجم آسیا شدند.

وی ادامه داد: دیگر کشور موفق در آسیا چین است. این کشور ۶۳ نماینده بین دانشگاه های برتر آسیا است. دو دانشگاه برتر این کشور عبارتند؛ از دانشگاه تسینگوآ و پکینگ که رتبه های دوم و سوم آسیا را نیز کسب کرده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: هنگ کنگ با داشتن سه دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر آسیا موفقیت آمیز ظاهر و دانشگاه هنگ کنگ این منطقه با رتبه ۴ آسیا برترین دانشگاه این کشور معرفی شده است، ژاپن ۸۹ دانشگاه در فهرست سال ۲۰۱۸ آسیا دارد. برترین دانشگاه این کشور، دانشگاه توکیو است که رتبه ۸ آسیا را کسب کرده است.

«روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی، به ترتیب با وزن های ۳۰، ۳۰، ۳۰، ۲٫۵ و ۷٫۵ درصد بهره جسته است».

دکتر دهقانی ادامه داد: ایران نیز در سال جاری میلادی، ۱۸ دانشگاه در بین دانشگاه های برتر آسیا دارد که این تعداد در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است و نه تنها به لحاظ تعداد دانشگاه، بلکه از نظر جایگاه نیز در سال ۲۰۱۸ رشد قابل ملاحظه ای داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل که برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز معرفی شده است توانسته جایگاه ۳۷ آسیا را به دست آورد.

وی افزود: دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز با رتبه های ۸۳ و ۸۸ آسیا بعد از دانشگاه نوشیروانی بابل رتبه دوم و سوم ایران را کسب کرده اند.

از سال ۲۰۱۳ که این رتبه بندی به نظام تایمز افزوده شده است، ایران هر ساله تعداد دانشگاه بیشتری در میان برترین های آسیا داشته است؛ به نحوی که در سال ۲۰۱۸ جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از ترکیه در میان کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

نظام رتبه بن پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۱۸

نام دانشگاه

رتبه

نام دانشگاه

رتبه

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۳۷

دانشگاه شیراز

۱۸۸

دانشگاه صنعتی شریف

۸۳

دانشگاه شهید بهشتی

۱۹۳

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۸۸

دانشگاه فردوسی مشهد

۲۵۰-۲۰۱

دانشگاه صنعتی اصفهان

۹۶

دانشگاه اصفهان

۲۵۰-۲۰۱

دانشگاه علم و صنعت ایران

۱۰۸

دانشگاه گیلان

۳۰۰-۲۵۱

دانشگاه تهران

۱۳۹

دانشگاه الزهرا

۳۵۰-۳۰۱

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱۴۲

دانشگاه بیرجند

۳۵۰-۳۰۱

دانشگاه تبریز

۱۴۸

دانشگاه یزد

۳۵۰-۳۰۱

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

۱۷۳

دانشگاه زنجان

۳۵۰-۳۰۱

 

سال

۲۰۱۸

۲۰۱۷

۲۰۱۶

۲۰۱۵

۲۰۱۴

۲۰۱۳

تعداد دانشگاه آسیایی

۳۵۹

۲۹۸

۲۰۱

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

تعداد دانشگاه‌های ایران

۱۸

۱۴

۸

۳

۳

۳

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

رتبه بندی جدید تایمز نشان داد: ۱۲ دانشگاه ایرانی در جمع ۲۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا

حضور دانشگاه صنعتی اصفهان و یزد در ششمین فهرست جهانی «دانشگاه‌های برتر جوان»

وزیر علوم: ایران در جایگاه نخست «شتاب تولید علم برتر» دنیا قرار دارد/برخورد دانشگاه‌ها با تخلفات علمی باید دائما گزارش شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها