جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مدل فرآیندی دیپلماسی علم و فناوری کشور ارائه شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35361
چهارشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:41

مدل فرآیندی دیپلماسی علم و فناوری کشور ارائه شد

به همت گروه پژوهشی سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مدل فرآیندی دیپلماسی علم و فناوری برای کشور پیشنهاد شد.
به گزارش دیده بان علم ایران دیپلماسی علم و فناوری حاصل چگونگی تعامل حوزه علم و فنّاوری و سیاست خارجی است. به این معنا که چطور می‌توان با استفاده از ابزار حوزه سیاست خارجی، توسعه علم و فناوری را رقم زد و از طرف دیگر چگونه می‌توان با توانمندی‌های علمی و فناورانه، اهداف سیاست خارجی را تحقق بخشید.
از آنجایی که این ترکیب برای تمام کشورها به طور یکسان نیست و به نوع توانمندی آنها بستگی دارد، با تلاش گروه پژوهشی سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، “مدل فرآیندی دیپلماسی علم و فناوری” برای کشور پیشنهاد شده است.
طبق این مدل، لایه سیاستگذاری، پشتیبانی و نظارت و لایه اجرا، دو مقوله جدا هستند؛ در لایه اول، نهادهایی وجود دارند که با ایجاد زمینه همکاری‌های بین‌المللی، تأمین تجهیزات و امکانات، تنظیم نشست‌ها و گفت‌وگوهای دو جانبه و تصویب قوانین برای تسهیل شرایط این حوزه، می‌توانند در سیاستگذاری وارد شوند.
در سطح اجرا نیز نهادهایی مانند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، انجمن‌های علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری به عنوان کنش‌گران و نقش‌آفرینان این عرصه حضور دارند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

برندگان دومین جشنواره ترویج علم در پایان نامه‌های دانشجویی معرفی شدند

صبح فردا برگزار می شود: تودیع و مشایعت استاد قانعی راد تا قطعه نام آوران بهشت زهرا

در قالب یک رساله آینده پژوهی: چشم انداز صنايع فرهنگی ایران در افق ۱۴۲۴ تدوین شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها