جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راه اندازی مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی در رشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35353
سه شنبه، ۱۷ بهمن، ۱۳۹۶ | 12:38

راه اندازی مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی در رشت

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور بیوتکنولوژی کشاورزی در پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه در رشت خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر نیراعظم خوش خلق سیما ، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی دستاوردها و محصولات پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، خاطرنشان کرد: در این مرکز رشد که روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۹۶ به طور رسمی در رشت افتتاح خواهد شد، علاوه بر شرکت های دانش بنیانی که توسط  محققان پژوهشگاه ایجاد می شود از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی که طرح های مناسبی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی دارند، حمایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد راهبردی این پژوهشگاه توسعه تحقیقات کاربردی و قابل تجاری سازی و کارآفرینی برای دانش آموختگان است و اعتقاد داریم که تحقیقات ما باید کاملا در جهت رفع نیازهای بخش کشاورزی و افزایش تولید ناخالص ملی باشد لذا سیاست هایی تدوین شده که طرح های تحقیقاتی مصوب پژوهشگاه دارای توجیه اقتصادی و امکان تجاری سازی باشند و دستاوردهای آنها مستقیما در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته یا از طریق همکاران در شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی شوند.

خوش خلق سیما با اشاره به اینکه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از موسسات نادر و کم نظیر تحقیقات کشاورزی است که جایگاه مستقلی را به عنوان قائم مقام فناوری و تجاری سازی تعریف کرده، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در این بخش، برای هر طرح پیشنهادی جهت تصویب حتما طرح تجاری سازی (Business Plan) تدوین شده و چشم انداز طرح از لحاظ تاثیر اقتصادی و ثروت آفرینی دقیقا ارزیابی می شود.

وی با معرفی برخی دستاوردهای پژوهشگاه از جمله دستیابی به دانش فنی تولید و فرمولاسیون جدید پروبیوتیک های گیاهی مبتنی بر سویه های بومی قارچ تریکودرما، تولید لاین های والدینی بذور سبزیجات هیبریدی، تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک و تولید کود زیستی بر پایه استرپتومایسس اظهار داشت: در کنار این قبیل طرح ها که برای برخی از آنها از ابتدا شرکت های خصوصی در سرمایه گذاری و حمایت از تحقیقات مشارکت داشته اند،  طرح هایی را نیز در راستای نیازهای اساسی امروز و آینده کشور در زمینه امنیت غذایی و مواجهه با تبعات تغییر اقلیم و خشکسالی اجرا کرده ایم که از جمله آنها می توان به طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبنا و استفاده از روش های شورورزی برای کشت محصولات کشاورزی در شرایط کم آبی و اراضی نامساعد و شور نام برد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به موفقیت محققان پژوهشگاه در دستیابی به دانش فنی سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های درختان مهم باغی کشور گفت: یکی از مهم ترین علل پایین بودن متوسط عملکرد تولید محصولات باغی در کشور، آلودگی پایه ها و ارقام تجاری درختان میوه موجود به بیماری های باکتریایی و ویروسی است. برای تحقق این امر طی تفاهم نامه ای که با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات باغبانی و موسسه ثبت، کنترل و گواهی بذر داشته ایم اقدام به اجرای برنامه سالم سازی و تکثیر ارقام و پایه های عاری از ویروس درختان باغی مهم کشور کرده ایم.

وی از درختان سیب، گلابی، بادام، هلو و شلیل به عنوان برخی ارقام باغی مورد توجه در این برنامه یاد کرد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، شاهد ایجاد باغ های مادری عاری از ویروس در مناطق مختلف کشور باشیم.

خوش خلق سیما در ادامه با اشاره به اینکه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به فواید و ضرورت های ایجاد گیاهان تراریخته پروژه ها و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه داشته، اظهار داشت از جمله طرح های در حال اجرای پژوهشگاه در این زمینه طرح سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت بید سیب زمینی است که می تواند از زیان های سنگین ناشی از حمله این آفت خطرناک به مزارع سیب زمینی جلوگیری کند.

وی با اشاره به شیوع گسترده آفت بید سیب زمینی در سال ۱۳۶۴ که خسارات قابل توجهی به کشاورزان وارد کرد، اظهار داشت: منشاء آلودگی سیب زمینی در سال های گذشته آلودگی بذرهای وارداتی به آفات بود که در راستای رفع این مشکل و خودکفایی کشور در این زمینه طرح تولید بذر سالم سیب زمینی از طریق کشت بافت را با موفقیت اجرا و دانش فنی آن را در اختیار شرکت های خصوصی قرار دادیم که  به بیش از ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور و تاسیس ۱۴ شرکت دانش بنیان منجر شد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره زمان تولید سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت در کشور گفت: رهاسازی ارقام تراریخته مستلزم کسب مجوزهایی از مراجع ذی صلاح قانونی است. همچنین در مورد سیب زمینی تراریخته که به مرحله آزمایش های مزرعه ای رسیده در صورت پشت سر گذاشتن این مرحله که حدود دو سال طول می کشد، برای کسب گواهی ها و مجوزهای قانونی اقدام می کنیم که امیدواریم در صورت کسب مجوزهای لازم طی سه تا چهار سال آینده تولید سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت بید در کشور میسر شود.

وی با اشاره به واردات فزاینده محصولات کشاورزی تراریخته به کشور از سال ۱۳۷۶ اظهار داشت: با پیگیری ها و تلاش های طولانی قانون ملی ایمنی زیستی نهایتا در سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس رسید با این حال اجرای آن به همت دولت یازدهم و از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در این راستا کمیته ویژه کنترل واردات و صادرات محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد. در حال حاضر واردات تمامی محصولات تراریخته به کشور طبق قانون تحت نظارت است و محصولات وارداتی به ویژه ذرت در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و مهندسی زیستی ارزیابی و تراریخته بودن یا نبودن نمونه های وارداتی، درصد تراریخته بودن هر محموله و رخدادهای محصولات تراریخته به دقت شناسایی می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها